Redactie

Review: Kymera Magic Wand

Om av-toestellen te betoveren hoef je geen jaren door te brengen in Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Met de Kymera Magic Wand wordt het een koud kunstje.

Op internet ontdek je af en toe producten die het kind in je wakker maken. Omdat ze tot de verbeelding spreken, verbazing opwekken of gewoon leuk zijn. De Kymera Magic Wand is zo’n product. Op het eerste gezicht lijkt dit toverstokje een accessoires uit de verkleedkoffer op de kinderkamer. Onderhuids ligt het net even anders: de Magic Wand is eigenlijk een handig vermomde universele remote die maximaal 13 commando’s kan opslaan.

Maar wat de Magic Wand zo speciaal maakt, is de manier waarop je er commando’s de wereld mee instuurt. Geen druktoetsen maar een aantal vaste bewegingen – die door een processor en versnellingssensor worden opgemeten – zorgen voor de bediening. Gebarentaal voor av-toestellen, als het ware.

Voor grote kinderen
De presentatie van de Kymera Magic Wand heeft de fabrikant, The Wand Company, goed voor elkaar. Ons testexemplaar wordt verstuurd in een degelijke kartonnen verpakking waarin een luxedoosje met een ledertextuur zit. Als we het openen, wanen we ons weer even 10 jaar oud.

In een met rode stof beklede uitsparing vinden we een voortreffelijk afgewerkt toverstokje (zo’n 35 centimeter lang) dat prima in de hand ligt. De batterijen zijn al geïnstalleerd, zodat we meteen de bijgeleverde (Engelstalige) handleiding induiken. Die ziet er al even mooi uit en is opgesteld in een grappig, onvervalst tovenaarstaaltje.

 

Leren en aanleren
De eerste stappen zijn erop gericht om de bewegingen onder de knie te krijgen. Daarvoor beschikt het stokje over een leermodus: je bootst de bewegingen uit de handleiding na, en krijgt door middel van een aantal pulsjes meteen feedback over de beweging die de Magic Wand erin herkent. Die feedback is een hele hulp, ook wanneer je de Wand na deze leerperiode bedient. De bewegingen correct uitvoeren is immers niet altijd even eenvoudig, maar na een klein uurtje spelen hebben we de meeste magic moves onder controle.

Daarmee zijn we klaar voor de volgende stap: commando’s aanleren. Dat is een kinderlijk eenvoudig proces waarbij je de originele afstandsbediening op het toverstokje richt en er een beweging aan toewijst. We wijzen onder meer draaibewegingentjes toe aan het volume van onze versterker, een zwaai naar links of rechts om tracks op de cd-speler te selecteren en een steekbeweging voor de mute-functie. Na een kwartiertje zit de installatie erop, en kan de echte show beginnen. Je verbeelding en behendigheid doen de rest.

Leuk speelgoed
Over de werking van de Magic Wand hoor je ons niet klagen. Die doet het prima, al moet je het stokje wel een halve seconde de tijd geven om over te schakelen tussen pakweg een draaibeweging voor het volume en een zwaai voor de trackselectie. Het komt ook na de oefenperiode nog wel eens voor dat we een verkeerd commando geven bij de meer geavanceerde bewegingen, maar dat heeft waarschijnlijk eerder met onze (gebrekkige) motoriek te maken… 

 

,

Deze Magic Wand is natuurlijk niet echt als een functioneel instrument bedoeld, wel als een betoverend gadget voor grote en kleine kinderen. En net in die opdracht slaagt dit stukje magie met grote onderscheiding. Een echt hebbeding!

KYMERA MAGIC WAND: SPECIFICATIES
Wat: programmeerbare universele IR-remote met versnellingssensor
Aansturing: magische bewegingen…
Commando’s: 13 commando’s voor verschillende toestellen
Programmeren: met originele remote
Batterijen: 2x AAA-type (bijgeleverd)
Prijs: £ 49,95 (+ £ 10 verzendkosten)
 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.