Review: Need For Speed - The Run

Als een lopend stuurtje

door Cedric Van Loon , 28 november 2011

Lees meer artikels over : media, review, game, games, need for speed, the run, autolog, ea, electronic, arts, race, racing, playstation, ps3, xbox, 360, home-entertainment
Social
0
Bewaar meld een fout Verstuur {T}print
Review: Need For Speed - The Run


Need For Speed - The Run neemt je plankgas mee van de West- naar de Oostkust van de Verenigde Staten. Niet voor een gouden plak, maar voor je leven.



Het verhaal in deze episode van de Need For Speed-franchise draait om Jack, een straatracer die deelneemt aan een illegale straatrace van San Francisco naar New York, met haltes in onder meer Las Vegas, Denver en Detroit.

Hierbij neemt hij het niet alleen op tegen de sterke arm der wet die er alles aan doet om stokken in de wielen te steken, maar ook tegen rivaliserende straatracers en de meedogenloze ondergrond waar aan lichtsnelheden op gereden wordt.

Jack heeft zo zijn eigen redenen om deel te nemen aan de bijna vijfduizend kilometer lange, geschifte wedren dwars door de Verenigde Staten. De enige uitweg die hij ziet om zijn leven te redden, is het binnenhalen van het riante prijzengeld dat de winnaar van het dubieuze kampioenschap te wachten staat.

Hiermee kan hij misschien net op tijd zijn schuldeisers op andere gedachten brengen. Jacks duistere verleden blijft hem gedurende de volledige race als een donkere schaduw achtervolgen, waardoor de spanning meer dan eens te snijden is.
 


Opgejaagd wild
Het is aan jou om Jack te helpen en ervoor te zorgen dat hij zowel zijn mederijders als vele belagers letterlijk een stapje voor blijft. Naast racen zal je soms hectische actiescenes moeten naspelen door 'quick-time' events, maar gelukkig zijn er dat niet teveel. De acties zijn behoorlijk geforceerd en ze voegen weinig toe aan het verhaal. Leuk als afwisseling, maar niet bepaald functioneel.

Need for Speed: The Run is de eerste racegame die gebruikmaakt van de Frostbite 2.0-engine, die tot voor kort hoofdzakelijk in toonaangevende shootergames te vinden was en daar voor de nodige visuele snoepgoed zorgde. The Run bulkt dan ook van de gepolijste achtergronden en ultragedetailleerde omgevingen.

Zo scheur je onder meer langs zeer herkenbare historische monumenten zoals The Golden Gate Bridge in San Francisco, doorheen stoffige woestijnen, gevaarlijk steile heuvels en nauwe bergpassen, over drukke verkeersaders en door stadscentra, helemaal tot aan het Empire State Building in New York.

Centraal hierbij staat het Autolog-systeem, dat zijn meerwaarde al heeft bewezen bij vorige EA racegames. Dit sociale netwerk vormt de link tussen het online en offline gedeelte van het spel. Je kan er afspreken met andere spelers, racefoto's delen, commentaren uitwisselen en nog veel meer. Tergend lang wachten in lobby's om online te kunnen racen, is definitief voorbij.
 

Snel repetitief
In feite is er weinig mis met Need for Speed: The Run, en toch hebben we er geen goed gevoel bij. Het hele verhaal wordt al snel repetitief en de auto’s voelen zelden goed aan. De gemakkelijke auto’s in de game, zoals de BMW M3, plakken perfect op de baan, terwijl de Mustang GT500 bijna oncontroleerbaar is. Je krijgt nooit een goed gevoel bij de wegligging van je auto. Bijzonder vervelend voor een racegame.

Gelukkig is er nog Autolog dat een groot deel van deze game redt, maar ergens voelen we dat er meer in zat bij deze, op voorhand veelbelovende titel. Zonde, want ontwikkelaar Black Box heeft toch ruim drie jaar de tijd gehad om deze titel voor te bereiden. Volgende keer beter?

Need For Speed: The Run is een degelijke racegame, maar we hadden er eigenlijk toch veel meer van verwacht. Dit is zeker niet de beste game uit de NFS-franchise.
 

bron: ZDNet

Extra beelden

Externe links

Hifi.nl

High End München: Devialet pronkt met Phantom en toont Spark app

Devialet vertelde vandaag in München niet alleen over hun nieuwe firmware, het Franse merk heeft uiteraard ook hun grote stokpaardje mee naar Duitsland genomen. De Phantom, inclusief een nieuwe bijbehorende app, werd vol trots gepresenteerd aan het aanwezige publiek.


High End München: demonstraties van Mark Levinson en Revel

HARMAN Luxury Audio Group presenteert een aantal luxe versterkers van Mark Levinson op High End München. Ook de complete line up van Concerta2 luidsprekers van Revel is momenteel in Duitsland te bewonderen.


High End München: Sennheiser introduceert koptelefoon voor mobiele apparaten

Sennheiser presenteert op High End München dan toch een nieuwe high end hoofdtelefoon. De HD 630VB is de eerste "gesloten audiofiele" hoofdtelefoon van het merk en valt op door zijn grote draaiknop om bassen af te regelen.


High End München: Ascendo toont System M5 SE+

Ook het Duitse merk Ascendo is dit weekend in eigen land te vinden op High End München. Ze laten daar onder meer een allereerste demo zien van de System M5 SE+.


High End München: Devialet presenteert Firmware 8.0 en SAM V2

Het Franse Devialet blikte vandaag in München vooruit op de toekomst. Tijdens een presentatie op High End München werd verteld over de aankomende firmware 8.0 (onder andere voor Phono Stage en DSD) en versie 2 van de Speaker Active Matching technologie.


High End München: Tivoli personaliseert tafelradio's

Dit jaar is Tivoli Audio aanwezig zijn op High End Munchen dat zal plaatsvinden van 14 tot en met 17 mei. Het merk is te vinden in hal 3 (K07/L06) waar verschillende van hun radio modellen beluisterd kunnen worden. Het Tivoli Audio Team is aanwezig om vragen te beantwoorden.


High End Munchen: Rhapsody verzorgt Nagra presentaties

Ook Nagra is momenteel present op High End Munchen. Het merk is aanwezig met hun nieuwe referentie versterkers en heeft Rhapsody ingeschakeld om met hun referentieset de presentaties te verzorgen.