Review: Sonos Play:5

Naam : Play:5
:
Datum : 22-03-2012
Review: Sonos Play:5
Door : Eric Beeckmans
Score : 4.0 op 5
Omschrijving : Sonos-systemen staan al enige tijd garant voor een gebruiksvriendelijke audiobeleving, zelfs in een multiroomsysteem. Met de Sonos Play:5 - vroeger bekend als Zoneplayer S5 - wil de fabrikant een nieuwe groep gebruikers verleiden.
Social
0
Bewaar meld een fout Verstuur {T}print
Summary :
Reviewer : Eric Beeckmans
Review Date :
Reviewed Item :
Review: Sonos Play:5
Auteur rating : 4.0
Review: Sonos Play:5
Merk : Sonos
Naam : Play:5

Sonos-systemen staan al enige tijd garant voor een gebruiksvriendelijke audiobeleving, zelfs in een multiroomsysteem. Met de Sonos Play:5 - vroeger bekend als Zoneplayer S5 - wil de fabrikant een nieuwe groep gebruikers verleiden.

8 op 10 Aanbevolen prijs: € 399,00
Pro
  • Gebruiks- en installatiegemak
  • Flexibiliteit
  • Algemene geluidskwaliteit
Contra
  • Dure remote quasi verplicht voor wie geen smartphone of tablet heeft

Instappen in een complete Sonos-oplossing kostte in de bgeinjaren van het merk een aardige cent. De mogelijkheden van zo’n systeem zijn weliswaar erg uitgebreid, maar niet iedereen zit te wachten op een multiroomoplossing met alle spreekwoordelijke toeters en bellen.

Een goede netwerkmuziekspeler staat daarentegen wel op heel wat verlanglijstjes. En terecht, want met zo’n netwerkspeler behoort cd’s zoeken en wisselen meteen tot het verleden. Met de afstandsbediening blader je door je muziekcollectie die op het thuisnetwerk staat, zonder dat je er je zetel zelfs maar even voor uit moet komen.

Voor die groep is de Play:5 een uitstekende oplossing. Het gaat om een alles-in-één-muzieksysteem dat een muziekspeler, versterker en luidsprekers in één aantrekkelijke behuizing combineert. Het toestel is gesneden koek voor eigenaars van een iOS- of Android-toestel. Die hoeven immers geen dure Sonos-afstandsbediening aan te schaffen, maar bedienen de Play:5 met behulp van een gratis app.

Een gebruiksvriendelijke oplossing

De Play:5 sluit je aan op een bekabeld netwerk, al kan je ook van een draadloze verbinding gebruikmaken als je een Bridge (49 euro) als tussenschakel gebruikt. Wil je het systeem later uitbreiden naar een multiroomoplossing, dan is dat perfect mogelijk. Een bijkomende Play:5, Play:3 of eender welke andere Sonos-speler hang je zonder moeite mee in het draadloze of bekabelde thuisnetwerk.

De Play:5 in gebruik nemen is de eenvoud zelve. De bijgeleverde pc-software begeleidt je en de installatie duurt niet langer dan vijf minuten. Daarna kan je die software gebruiken om de Play:5 te bedienen, zodat bijvoorbeeld ook je laptop dienst kan doen als afstandsbediening. Muziek pik je op vanuit eender welke gedeelde map op het netwerk; er is dus geen nood aan serversoftware.

Als je de Play:5 draadloos op je netwerk aansluit is hij bovendien erg makkelijk te verplaatsen. Even meenemen naar een andere kamer, in het stopcontact steken en klaar is kees.

Flexibiliteit troef

Hoe doet de Play:5 het in de praktijk? De smartphone-app biedt alvast een uitstekende interface waarmee je snel en eenvoudig door je muziek bladert of op zoek gaat naar een bepaalde artiest, album of nummer. Uiteraard kan je ook internetradio beluisteren of de Spotify-muziekservice gebruiken.

De vijf luidsprekers van de Play:5 worden elk aangestuurd door hun eigen klasse-D versterker, maar toch ontbreekt het aan een duidelijke stereoscheiding. Dat mag niet echt verbazen bij zo’n compact toestel, maar we hoopten toch op een iets ruimtelijker geluidsbeeld. Los daarvan is het resultaat meer dan behoorlijk. Zelfs een doorsnee woonkamer kan je vullen met muziek.

De klank is zeker niet slecht, maar weet ons niet echt te betoveren. Sommige nummers klinken wat scherp, maar er is meer dan voldoende bas aanwezig. Met de equalizer kan je de klankkleur gelukkig wel temmen. De piano-uitvoering van Mussorgsky’s ‘Beelden uit een tentoonstelling’ klinkt dan weer opvallend gedetailleerd.

Dat alles maakt van deze Play:5 een erg mooie en flexibele instapoplossing voor wie naar de toekomst toe een multiroomsysteem overweegt.

Specificaties

Voor alle specificaties kan je terecht op de officiële productpagina van de Sonos Play:5.