Beeld

Review: Pioneer BDP-LX55

De Pioneer BDP-LX55 onderscheidt zich meteen van doordeweekse Blu-ray-spelers met zijn bovengemiddeld chique voorkomen. Het front van het toestel ziet er niet alleen gelikt uit, ook de afwerking staat op een merkbaar hoger niveau: het metalen chassis voelt duidelijk steviger aan dan bij de doorsnee speler die je voor 100 euro oppikt bij de supermarkt.

Nochtans is de LX55 niet overdreven groot: wie met deze allesspeler zijn oude cd-speler wenst te vervangen, zal merken dat er meteen wat extra plaats vrijkomt op het rack. En je een breuk tillen aan deze speler zit er ook niet in, aangezien hij amper 3,5 kilogram weegt.

,

Hoewel Blu-ray-spelers al van bij hun introductie behoorlijk flexibel voor de dag komen wat formaatondersteuning betreft, zijn ze niet in staat om voor 'echte' allesspelers door te gaan. Dat ligt bij de BDP-LX55 anders.

Naast de reguliere ondersteuning voor Blu-ray (ook in 3D), DVD en CD weet deze Pioneer immers raad met audiofiele media zoals SACD- en DVD-audio discs. Toegegeven, niet meteen de meest voorkomende formaten, maar wie ooit dergelijke schijfjes toevoegde aan zijn verzameling kan ze met deze speler wel probleemloos blijven afspelen.

Daarnaast heeft de LX55 ook een behoorlijk goede mediaspeler aan boord. Via USB kan hij overweg met al onze testvideo’s, inclusief interne of externe ondertitels. Ook audiobestanden lust hij in alle formaten; zelfs het verliesvrije FLAC behoort tot de mogelijkheden. Via DLNA haalden we vergelijkbare resultaten, al bleven de externe ondertitels dan wel achterwege.

Het netwerkluik maakt het ook mogelijk om de Pioneer te bedienen met de gratis iControlAV2-app. Bij onze test maakten we dit keer hoofdzakelijk gebruik van de Android-versie van de app, die één-op-één omgezet lijkt te zijn van de iOS-variant. Daardoor schort het af en toe wat aan bedieningslogica, maar verder is het wel een nuttige aanvulling op de meegeleverde, uit de kluiten gewassen klassieke remote,

Wie uit is op een uitgebreid 'Smart TV'-luik blijft echter op z'n honger zitten. De ingebouwde internetfuncties zijn beperkt tot YouTube en Picasa, en ook netwerkgerelteerde extraatjes zoals Wi-Fi blijven achterwege. Optioneel biedt Pioneer wel een dongle aan waarmee je de BDP-LX55 draadloos met internet kan verbinden. In die optiek is het ook handig dat er twee USB-aansluitingen op de speler zitten.

,

De Pioneer BDP-LX55 mag zich dan wel profileren als een volwaardige allesspeler, toch blijft een Blu-ray-speler voor de meeste gebruikers in de eerste plaats een beeldbron.

Gelukkig blijkt de LX55 meer dan capabel op dat domein. Wie de menu’s doorloopt schrikt misschien wel even van de vele instelmogelijkheden. Gelukkig zijn de fabriekstinstellingen perfect gekozen en kan je die gewoon ongemoeid laten. Zet enkel de uitvoerresolutie op 1.080p om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van het toestel.

Bij HD-content is de beeldverwerking zo goed als perfect. Onze testbeelden zijn haarscherp en tonen alle detail. Bij DVD-bronnen liggen de resultaten in dezelfde lijn, met één uitzondering: bij de scaling van DVD-resolutie naar Full HD lijkt de Pioneer het beeld lichtjes scherper te maken, een effect dat we niet wisten te vermijden via de instellingen. Het is gelukkig vrij subtiel en levert geen overdaad aan vals detail, maar toch hadden we liever een instelling gezien om dat effect te vermijden. Dat is des te opvallender aangezien de BDP-LX55 heel wat mogelijkheden biedt om het beeld aan te passen. We raden echter aan om beeldinstellingen aan te passen op de televisie, eerder dan op de speler.

Het enige zwakkere punt van de beeldverwerking is de ruisonderdrukking. Zowel op HD- als SD-beelden is die zelfs in de maximale stand eerder matig. Dat de Pioneer vier verschillende types ruis onderscheidt waarop de speler kan inwerken maakt daarvoor niets uit.

Ook het gebruiskgemak kan in onze optiek beter. De speler reageert in het algemeen wat log op de bevelen van de remote, en ook de menu’s verschijnen iets te traag op het scherm.

,

De audiofiele ambities van de BDP-LX55 beperken zich gelukkig niet alleen tot een bovengemiddeld goede bouwkwaliteit en een ruimere formaatondersteuning, ook onder de kap sleutelde Pioneer duchtig aan de speler.

Op het achterpaneel komt dat bijvoorbeeld tot uiting bij de tweede HDMI-aansluiting, die geoptimaliseerd is voor audio-uitvoer naar een AV-receiver. Daarnaast beschikt het toestel over nog enkele andere audiofiele tweaks, zoals een geavanceerde antitrillingsconstructie, het gebruik van geselecteerde akoestische condensatoren, een hogerendementsvoeding en vergulde HDMI-klemmen.

Wie de LX55 wil gebruiken als een transport voor digitale signalen, kan die als native bitstream laten uitsturen naar een AV-receiver of intern laten decoderen en uitvoeren als niet-gecomprimeerde LPCM over HDMI. De uitvoer van SACD's over HDMI verloopt aan de hand van een DSD 1-bit signaal, hi-res PCM 88,2 kHz / 24-bit of 176,4 kHz / 24-bit.

Daarnaast is er ook nog PQLS, Pioneers eigen 'Precision Quartz Lock System', wat in combinatie met een compatibele Pioneer AV-receiver geluidsvervorming door timingfouten (jitter) moet tegengaan wanneer beide toestellen op elkaar aangesloten worden via HDMI. Volgens  Pioneer moet dat voor een dynamischer geluid zorgen – iets wat we niet in de praktijk konden nagaan bij gebrek aan een AV-receiver die ook over deze technologie beschikt.

Zet je de BDP-LX55 liever in in een klassieke stereo-omgeving, kan de omzetting van digitaal naar aanloog ook overlaten aan de interne 32-bit / 192 kHz DSD-DAC van de Pioneer.

Een speler met dergelijke specificaties klinkt alvast indrukwekkend op papier, en ook in de praktijk valt het niet tegen. Wanneer we de BDP-LX55 op die manier beluisteren, krijgen we een geluid te horen dat een prima balans vindt tussen finesse en emotie. Dat zorgt ervoor dat muziek met lekker veel detail wordt neergezet zonder vermoeiend te worden, terwijl er toch genoeg dadendrang overblijft om voor een spectaculaire filmervaring te zorgen.

Ruil je een betaalbare CD-speler of allesspeler van de vorige generatie om tegen deze Pioneer, dan zal je alvast weinig te klagen hebben. Vergelijken we de prestaties met die van een gelijkaardig geprijsde CD-speler zoals de Marantz CD6004, dan merken we dat er toch nog wat verschil zit tussen beide. De Marantz lijkt dynamisch iets beter uit de verf te komen en over een wat stevigere laagweergave te beschikken, maar het verschil is minder groot dan we verwacht hadden.

Spreek je de HDMI-uitgangen aan voor de geluidsuitvoer, dan wordt de kloof met een goedkope Blu-ray-speler natuurlijk meteen een stuk kleiner. In dat scenario hoor je vooral de kwaliteiten (of het gebrek eraan) van de AV-receiver die instaat voor de digitaal-analoogomzetting en bewerking van de signalen. Beoog je zo'n opstelling, dan is de meerwaarde van het geavanceerde audioluik dus een stuk beperkter.

,

Met de BDP-LX55 zet Pioneer een gelikte Blu-ray-speler neer die zich met recht en rede een 'allesspeler' mag noemen. Niet alleen voor schijfjes trouwens, want ook de meeste digitale formaten gaan er via USB of je netwerk in als gesneden koek.

Toegegeven, hij kost wat meer dan een doordeweekse Blu-ray-speler, maar die meerprijs blijft relatief beperkt tegenover concurrerende toestellen. Die meerprijs is bovendien ook rationeel te verantwoorden: in de eerste plaats staat de afwerking van het toestel op een hoger niveau, en daarnaast zijn ook de beeld- en geluidskwaliteit beslist de moeite waard.

De prima prestaties via de analoge geluidsuitgang maken deze speler bovendien extra aantrekkelijk voor wie de BDP-LX55 langs die weg wenst aan te sluiten op een stereoset.

Perfect is deze Pioneer echter niet. Zo ontbreekt een standaard Wi-Fi-aansluiting, kan het bedieningsgemak nog iets beter en mocht ook de ruisonderdrukking wat efficiënter te werk gaan.

Dat neemt echter niet weg dat dit een dijk van een Blu-ray-speler is.