Review: Philips Fidelio HTL9100

Soundbar met trukjes

door 21 augustus 2013,

spring naar:
Lees meer artikels over : geluid, review, soundbar, philips, surround, htl9100, eisa
Dit artikel verscheen in de reeks : De beste soundbars van 2013
Alle tests van EISA-winnaars op een rij
Beknopt :
Merk : Philips
Naam : Fidelio HTL9100
EAN : 8712581657970
Datum : 21-08-2013
Review: Philips Fidelio HTL9100
Door : Jamie Biesemans
Score : 4.5 op 5
Omschrijving : Het minste wat je kan zeggen is dat de EISA-winnaar HTL9100 geen doordeweekse soundbar is. Dankzij afneembare speakers kan je het transformeren naar een echte surroundoplossing.
Social
0
Bewaar meld een fout Verstuur {T}print
Summary :
Reviewer : Jamie Biesemans
Review Date :
Reviewed Item :
Review: Philips Fidelio HTL9100
Auteur rating : 4.5
Review: Philips Fidelio HTL9100
Merk : Philips
Naam : Fidelio HTL9100

Het minste wat je kan zeggen is dat de EISA-winnaar HTL9100 geen doordeweekse soundbar is. Dankzij afneembare speakers kan je het transformeren naar een echte surroundoplossing.

9 op 10 Aanbevolen prijs: € 799,00
Pro
  • Draadloze, krachtige sub
  • HDMI-switch
  • Allround-geluid
  • Afneembare rears
  • 'Echt' surround
Contra
  • Formaat sub

De HTL9100 ontving recent een EISA Award voor innovatie. Dat geeft al aan hoe uniek deze soundbar wel is. En inderdaad, het kan niet ontkend worden dat Philips met dit apparaat een interessant alternatief biedt voor de traditionele oplossingen om beter geluid uit je tv te krijgen.

Philips vertrekt niettemin van het klassieke soundbarconcept. De HTL9100 is dus een vrij lange speakerunit die je onder of boven de televisie kan monteren, of plaatsen op een tv-meubel. Het wordt aangevuld met een vrij forse, actieve subwoofer die zijn eigen stopcontact nodig heeft.

De sub trekt meteen onze aandacht, want waar de meeste subs eerder plat en groot zijn – zoals een koffietafel – is de Philips-subwoofer meer een staande kolom. Met een hoogte van 51 cm is het ongeveer zelfs even groot als een stevige boekenplankspeaker. De sub subtiel wegwerken in een interieur is dus niet zo evident als bij andere basunits. De sub is draadloos, dus je hebt niet af te rekenen met een extra, lastige kabel vanuit de soundbar.

Streaming

De HTL9100-soundbar zelf is geen absolute designtopper, dat is waar, maar oogt gewoon vrij stijvol en elegant. Het is tenminste geen saaie ‘balk’ of een hoekige bedoening – zoals veel soundbars op dit moment – maar wel een fraai toestel met een gewelfde voorkant en een zwarte afwerking in luidsprekerdoek.

Het geheel wordt enkel in het midden onderbroken door een paneeltje met een reeks witte leds die visuele feedback geven bij het veranderen van instellingen. Zo zie je hier welke bron geselecteerd werd of krijg je indicatie van het volume of de hoeveelheden bassen. De leds zijn fel genoeg om af te leiden, maar gelukkig schakelen ze na enkele seconden uit.

De HTL9100 is een ‘domme’ soundbar, zonder smart tv-functies, DLNA-streaming of een ingebouwde Blu-rayspeler, zoals je vaak op duurdere toestellen vindt.

Wel biedt het één streaming-optie, helemaal op de maat van mensen die tablets, laptops en smartphones als het centrum van hun muzikaal leven beschouwen: Bluetooth. Met een simpele druk op een knop activeer je Bluetooth en kan je simpelweg van een mobiel toestel een koppeling leggen met de Philips-soundbar.

Er is ook een 3,5 mm jack om een muziekspeler via een kabeltje aan te sluiten – maar eigenlijk zien we niet veel mensen dat doen.

Deze soundbar kan je ook gebruiken om switch voor HDMI-bronnen, wat nuttig is als je het aantal kabel richting de tv wil beperken. De tv verbind je via een HDMI-aansluiting met ARC (Audio Return Channel). Zoals bekend zorgt dit er voor dat het geluid van een HDMI-bron (zoals een Blu-rayspeler) rechtstreeks aangesloten op de televisie toch naar de soundbar wordt gestuurd.

Je kan ook twee HDMI-bronnen direct op de soundbar aansluiten - handig als de HDMI-inputs van je televisie allemaal bezet zijn. Zeker in deze tijden waarbij zelfs highend-tv's opnieuw maar drie HDMI-poorten hebben geen overbodige luxe...

Aparte rears

Dat zijn op zich allemaal mooie eigenschappen voor een soundbar, maar zeker niets speciaal. Wat de HTL9100 onderscheidt van de rest van het peleton is het trukje dat je kan uithalen met de uiteinden.

Je kan namelijk van deze schijnbaar naadloze soundbar uit één stuk links en rechts een speaker losplukken en die ergens positioneren zodat ze als rear-kanalen fungeren.

Dat loskoppelen is werkelijk zo eenvoudig gemaakt als het kan, want de twee speakers zijn draadloos en lossless verbonden met de soundbar en werken op batterijen. De transformatie van het ene scenario naar het andere is ook onmiddellijk. Trek de speakers los en ze beginnen onmiddellijk als rears te werken. Maak je ze weer vast aan de soundbar, dan werken ze als frontspeakers.

Het is een slim idee, met als enig nadeel dat je de rears niet permanent losgekoppeld kunt laten. De batterij, goed voor tien uur actie, kan je enkel opladen als je de rears weer aankoppelt.

Maar dat is niet echt een nadeel: de HTL9100 is duidelijk bedoeld voor mensen die tijdens films wat surround willen, maar de rest van de tijd geen extra speakers in de woonkamer willen zien rondslingeren. Wie altijd rears wil, kan beter een andere audio-oplossing zoeken.

Klinkt goed

Tijd om de HTL9100 op de proef te stellen, eerst met de rears vast- en daarna losgekoppeld. Eerste observatie is dat deze Philips een veel rijkere klank produceert dan zijn grotere broer, de HTB9150, die we eerder testten.

Bij gewone tv-uitzendingen komt de subwoofer zelfs wat té krachtig over, wat we snel bijstellen via de afstandsbediening. Zeer nuttig toch wel in onze stadswoning met te dunne muren, is de inschakelbare nachtmodus die de lage tonen onderbelicht en stemfrequenties accentueert.

Globaal genomen presteert de HTL9100 even goed of beter dan gelijk geprijsde soundbars, al vermelden we toch graag de explosieve Teufel Cinebar – die weliswaar met een gigantische bekabelde sub geleverd wordt.

Wat ons vooral opvalt is dat deze Fidelio-soundbar een vrij impactvolle klank produceert, terwijl doorsnee Fidelio-producten van Philips eerder neutraal en weinig aanstootgevend uit de hoek proberen te komen. Mooi meegenomen is dat deze soundbar geen problemen heeft met echte surroundformaten, zoals DTS-HD MA. Het is dan ook - in tegenstelling tot vele soundbars - een echte surroundoplossing.

En zo komen we opnieuw bij die losse rears. Ze zijn alleszins een mooie party trick, die eigenlijk vooral boven te halen is bij het bekijken van films.

Naar rear-normen zijn de speakers vrij luid afgeregeld, waardoor je een uitgesproken surroundgevoel ervaart. Het voegt zeker een extra dimensie toe aan de klassieke soundbar die - tenzij het een dure projectie-type is - nog altijd het geluid vooral vanuit het televisiescherm laat vertrekken.

Het hangt toch ook af van je woonsituatie of je de rears goed opgesteld krijgt. Het is niet de bedoeling dat je pakweg de rears op de leuning van de sofa staan, want dan zijn ze te dominant. Je moet dus de mogelijkheid hebben om ze achter je te plaatsen.

Klinkt goed

Tijd om de HTL9100 op de proef te stellen, eerst met de rears vast- en daarna losgekoppeld. Eerste observatie is dat deze Philips een veel rijkere klank produceert dan zijn grotere broer, de HTB9150, die we eerder testten.

Bij gewone tv-uitzendingen komt de subwoofer zelfs wat té krachtig over, wat we snel bijstellen via de afstandsbediening. Zeer nuttig toch wel in onze stadswoning met te dunne muren, is de inschakelbare nachtmodus die de lage tonen onderbelicht en stemfrequenties accentueert.

Globaal genomen presteert de HTL9100 even goed of beter dan gelijk geprijsde soundbars, al vermelden we toch graag de explosieve Teufel Cinebar – die weliswaar met een gigantische bekabelde sub geleverd wordt.

Wat ons vooral opvalt is dat deze Fidelio-soundbar een vrij impactvolle klank produceert, terwijl doorsnee Fidelio-producten van Philips eerder neutraal en weinig aanstootgevend uit de hoek proberen te komen. Mooi meegenomen is dat deze soundbar geen problemen heeft met echte surroundformaten, zoals DTS-HD MA. Het is dan ook - in tegenstelling tot vele soundbars - een echte surroundoplossing.

En zo komen we opnieuw bij die losse rears. Ze zijn alleszins een mooie party trick, die eigenlijk vooral boven te halen is bij het bekijken van films.

Naar rear-normen zijn de speakers vrij luid afgeregeld, waardoor je een uitgesproken surroundgevoel ervaart. Het voegt zeker een extra dimensie toe aan de klassieke soundbar die - tenzij het een dure projectie-type is - nog altijd het geluid vooral vanuit het televisiescherm laat vertrekken.

Het hangt toch ook af van je woonsituatie of je de rears goed opgesteld krijgt. Het is niet de bedoeling dat je pakweg de rears op de leuning van de sofa staan, want dan zijn ze te dominant. Je moet dus de mogelijkheid hebben om ze achter je te plaatsen.

Conclusie

Zelfs zonder het trukje van de afneembare rears is de HTL9100 een volwassen soundbar dat volgens ons mooi het midden houdt tussen overdreven explosiviteit en oplossingen die de tv-klank gewoon wat versterken. De afneembare rears zijn mooi meegenomen, maar een beetje een gimmick. Toch bieden ze een reële meerwaarde voor filmliefhebbers - en ze zijn ze voor interieurfreaks zeker niet zo aanstootgevend als een volwaardige surroundopstelling.

De Philips Fidelio HTL9100 won een EISA Award. Klik hier om de motivatie van de jury te lezen. En hier vind je een overzicht van alle geteste EISA-awardwinnaars.

bron: FWD Magazine

{T}print Verstuur Reacties meld een fout Bewaar
Share/Bookmark

Extra beelden

Gerelateerde artikels op FWDMagazine.be

Hifi.nl

Marmitek Music Airlink 130 streamt muziek naar je hifi systeem

Speciaal voor de mensen die nog in het bezit zijn van een hifi systeem dat niet uit de voeten kan met draadloos streamen presenteert Marmitek de Music Airlink 130. Je kunt de Music Airlink 130 met een audiokabel aansluiten op je hifi set, waarna deze via je draadloze netwerk muziek van andere apparaten naar je luidsprekers streamt.


Recensie: Bowers en Wilkins P5 S2

Bowers en Wilkins is al decennia met recht en reden een van de populairste speakerbouwers ter wereld. De laatste jaren hebben de Britten zich ook met evenveel succes verdiept in hoofdtelefoons, en dan meer bepaald met koptelefoons die meer op de mobiele markt zijn gericht. En nu vonden vonden ze het tijd om een van die voltreffers, de P5 hoofdtelefoon, onder handen te nemen. Hetzelfde iconische design en nieuwe drivers, is dit een droomhuwelijk


Faithless Reverence (2LP)

Reverence was het debuutalbum van de dance formatie Faithless, dat 1996 via Cheeky Records werd uitgebracht. Het album luidde een succesvol decennium in voor de Britse act, die als viertal startte. Na twee eerdere heruitgaven op vinyl brengt Music On Vinyl Reverence nu ook opnieuw uit, de eerste 1500 exemplaren zelfs op goudkleurige LP's. Het is een eer die Maxi Jazz en de zijnen zeker toekomt.


exaSound onthult nieuwe high end e12 DAC

Het Canadese exaSound Audio Design kondigde een nieuwe high end stereo digitaal naar analoog converter aan. De e12 DAC is het vijfde model in een lijn van DAC's die exaSound eerder op de markt bracht. Ze proberen met het apparaat in te spelen op aanstormende formats als DXD en high rate DSD.


Triple M tijdens jaarlijkse Tube Days weer in het teken van buizenversterkers

Voor mensen die alles willen zien, weten en horen over buizenversterkers organiseert Triple M Audio in Rhenen binnenkort weer hun jaarlijkse Tube Days. Op donderdag 19, vrijdag 20 en zaterdag 21 maart vinden er in de winkel verschillende, ook vergelijkende, demonstraties plaats en kun je je eigen buizenapparatuur gratis laten testen of een servicebeurt laten geven.


Probleem van de lezer: droge knal uit luidspreker

Middels onze "advies op maat" rubriek helpen wij lezers graag op weg, maar maar daarnaast komen er af en toe ook wat specifiekere vragen over vreemde storingen en andere voorvallen binnen bij de redactie. En als blijkt dat we die zelf niet kunnen beantwoorden, schakelen we daarvoor graag de hulp in van onze sitebezoekers...


Recensie: Keith Jarrett Trio Hamburg '72 Live (HD)

Aan het begin van deze winter bracht het beroemde label ECM opnieuw een uit de archieven opgedoken live registratie van werk van Keith Jarrett uit. De tapes die werden gevonden bevatten opnames van het concert dat de getalenteerde multi instrumentalist in 1972 te Hamburg uitvoerde met zijn trio, dat naast Jarrett bestond uit niemand minder dan Charlie Haden en Paul Motian. Het werk werd opnieuw bewerkt door de oprichter van het audiofiele label en is via Qobuz in 24 bit Studio Master Quality verkrijgbaar.