En hoe ziet het met HDR-content?

Professionele videocamera’s, zoals de Sony F65, leggen al een veel groter dynamisch bereik vast dan wat we vandaag op onze televisie zien. Theoretisch is er dus al HDR-content. Tijdens het maken van de Blu-ray-versie wordt het dynamisch bereik echter terug gebracht naar wat we verwachten op televisie. Het is daarna perfect mogelijk om die Blu-ray te tonen op een HDR-scherm. Maar omdat de content eigenlijk gemastered is met een maximum van 100 nit in gedachte zal het resultaat nooit optimaal zijn. Dankzij bepaalde beeldverwerkingstechnieken (genaamd inverse Tone Mapping), is het wel mogelijk het HDR-effect te herstellen. Maar uiteindelijk is het wachten op een nieuwe standaard die de oorspronkelijke opnames encodeert naar een HDR-versie. Onze huidige content wordt gecodeerd in 8 bits en beschikt dus maar over 256 stappen tussen wit en zwart. Als we het dynamisch bereik sterk willen vergroten zullen er meer stappen nodig zijn. 10 bits bijvoorbeeld (1.024 stappen), al zou 12 bits (4.096 stappen) beter zijn of zelfs 16 bits (65.536 stappen).

Technicolor toonde op de CES zo'n standaard, die er bovendien voor zorgt dat de HDR-content niet alleen op een HDR-scherm getoond kan worden, maar ook op een gewoon scherm. Ook Dolby liet op CES een soortgelijke oplossing zien, Dolby Vision. 

gerelateerde items