Verzekeraar SquareTrade onthult de scores uit een breekbaarheidstest. De Samsung Galaxy S6 en Samsung Galaxy S6 edge werden vergeleken met Apple’s iPhone 6 en iPhone 6 Plus.

Test

De SquareTrade Breakability Score is gebaseerd op een aantal factoren: van fysieke kenmerken tot de resultaten van SquareTrade’s val-, water-, schuif- en buigtesten. Hoe hoger de score van het toestel, des te groter het risico dat het breekt bij een alledaags ongeluk.

Uitslagen
De Galaxy S6 scoorde een 4 (op een schaal van 1 tot 10) op het gebied van breekbaarheid, waarmee hij het beter doet dan zijn voorganger: de Galaxy S5. Die kreeg in de test vorig jaar een breekbaarheidsscore van 6. De Galaxy S6 edge presteerde echter iets slechter met een breekbaarheidsscore van 5.

SquareTrade haalde 5 resultaten uit de test:

1. De Samsung Galaxy S6 presteerde goed in de val-, water-, schuif- en buigtesten.

2. De Galaxy S6 was het minst buigzaam: het toestel kon een druk van zo’n vijftig kilo aan voordat het plastic vervormde. De Galaxy S6 edge brak onder dezelfde hoeveelheid druk, terwijl de Apple iPhone® 6 en de Apple iPhone® 6 Plus verbogen. De iPhone 6 ging zelfs in tweeën, vlak naast de volumeknop.

3. De nieuwe glazen Galaxy S6 en Galaxy S6 edge schoven verder dan alle andere telefoons – en twee keer zo ver als de plastic Galaxy S5.

4. Beide nieuwe Galaxy-telefoons overleefden zes keer een val van bijna twee meter zonder te breken. Daarentegen viel de verwijderbare achterkant van de Galaxy S5 er regelmatig af, waardoor de accu en andere onderdelen onbeschermd waren. De iPhone 6 Plus brak volledig en werkte een half uur later niet meer

5. Alle geteste telefoons presteerden hetzelfde bij tien seconden lang onderdompelen in water.

Claimgegevens
“Dunnere telefoons met grotere schermen, zoals de Samsung Galaxy S6 en de Apple iPhone 6, zijn ontzettend populair. En hoewel ze steeds beter worden als het op stevigheid aankomt, laten onze claimgegevens zien dat consumenten ze vaker kapot maken dan ooit. Zo hebben Amerikanen in de afgelopen zeven jaar meer dan 23,5 miljard dollar besteed aan het repareren en vervangen van smartphones, en we zien dat dit cijfer blijft stijgen.”, zegt Jessica Hoffman, vicepresident Global Communications van SquareTrade.