Een rechtszaak tussen Microsoft en boze klanten met een Xbox 360 die spellen onherstelbaar beschadigt, onthult een belastende verklaring van een van de eigen medewerkers van de fabrikant. De man claimt dat de softwaremaker vooraf wist dat de console diepe krassen kon maken op gameschijven.

"Dit is informatie waar wij als optische-schijfteam van op de hoogte waren", zo tekent Joseph Tartakoff van Seattle Tech Report de uitspraak van programmaleider Hiroo Umeno op. "Toen we dit probleem in september of oktober [2005] ontdekten, en we de eerste rapporten kregen over bewegende schijven, wisten we dat dit de oorzaak van het probleem was."

Grijpmechanisme
Umeno spreekt over een hardwareprobleem dat Microsoft lange tijd ontkend heeft. Als de console schuin werd gehouden of verplaatst, kwam een draaiende spelschijf in aanraking met het grijpmechanisme, dat hierdoor diepe cirkelvormige groeven veroorzaakte. Consumenten hoorden vaak een knarsend geluid en konden hun dure games vervolgens niet meer gebruiken. Uit de verklaring, een van de weinige rechtsdocumenten die uit hun verzegelde envelop komen, blijkt dat ruim 55.000 Xbox-eigenaren te maken kregen met dit defect.

Drie oplossingen
Uit de verklaring blijkt verder dat de ontwikkelaars na hun ontdekking drie alternatieve oplossingen hadden om het mankement te verhelpen. De vergroting van het magnetische veld dat de schijf op zijn plaats hield werd afgewezen omdat dit het sluitingsmechanisme in de war kon brengen. Het vertragen van de draaisnelheid van de games ging de prullenbak in omdat de laadtijd daardoor te groot zou worden.

Het aanbrengen van kleine rubberen stootkussens werd te duur bevonden. Dit zou in totaal 25 tot 75 miljoen dolllar extra gaan kosten. Uiteindelijk waren een sticker op de console en een waarschuwing in de gebruikershandleiding de enige aanpassingen.

Meerdere processen
Omdat Microsoft in eerste instantie weigerde over te gaan tot vervanging, spanden Amerikaanse gamers meerdere processen aan. Na verloop van tijd begon het bedrijf uit Redmond met een vervangingsprogramma, maar dit was alleen bestemd voor spelschijven van Microsoft-makelij. Het krasprobleem is niet het enige mankement waar de console mee kampte; de softwaremaker moest een miljard dollar uittrekken voor extra garanties nadat grote aantallen Xbox 360-consoles het na korte tijd begaven, waarbij rondom de aan/uit-knop de beruchte rode ringen des doods verschenen.