Een sterke stelling bij de makers van TuneIn Radio, een mobiele gids van internetradio's: radio heeft een langere adem dan streamingdiensten. Tijd voor een interview!

Van alle media lijkt radio degene met de kleinste overlevingskansen. Aan de ene kant hebben consumenten tegenwoordig gigabytes muziek op hun toestellen staan en kunnen ze exact bepalen wat ze waar en wanneer willen horen.

Aan de andere kant lepelen streamingdiensten als Spotify en Deezer miljoenen nummers op aan hun abonnees voor een klein bedrag per maand. Allemaal zonder ooit nog een reclame te hoeven horen, wat het medium steeds minder interessant maakt voor adverteerders.

Radio lijkt de kant van de dinosaurussen op te gaan, maar dat is buiten TuneIn Radio gerekend. Het Amerikaanse bedrijf indexeert al tien jaar lang radiostations in de ether en op het web en maakt ze beschikbaar via zijn razend populaire mobiele apps.

Carl Rohling, hoofd verkoop bij TuneIn, zat op IFA 2012 in een panel met Ford en Microsoft om uit te leggen waarom zijn radio-app nu ook een belangrijke troef is van Sync.

Dit in-car entertainmentplatform, waar de autofabrikant en softwaremaker al jaren aan werken, werkt aan de meest futuristische snufjes, maar toch koos Ford er voor om TuneIn een prominent plekje te geven in zijn Sync-presentatie.

Wat heeft een streaming radiodienst te zoeken bij een autofabrikant? Is de dataverbinding op de weg niet te slecht om goede ontvangst te kunnen garanderen?
Allereerst zijn er enorm veel lokale radiostations die je kunt gebruiken zonder je dataverbinding in te schakelen. Zodra de ontvangst zwak wordt, schakelen we pas over naar de stream omdat we zowel de online uitzending als de etherfrequentie aan dezelfde positie  hebben toegewezen. 

Omdat veel radiostations bovendien hun streams in verschillende bitrates aanbieden, hebben we de mogelijkheid om de kwaliteit van de uitzending aan te passen. Voor een praatprogramma heb je bijvoorbeeld lang niet de beste kwaliteit nodig.

Tenslotte kunnen we uitzendingen opslaan in de cache, tot maximaal acht uur.

Ik zal echter niet ontkennen dat dataconnectiviteit een probleem is dat we op dit moment nog niet kunnen oplossen. Maar we hebben bij TuneIn wel allerlei manieren om het te verzachten.

Andere automakers staan dus nog niet echt te springen met jullie samen te werken?
Integendeel. We zitten in alle nieuwe autoradio’s van JVC en Clarion. We werken op dit moment samen met BMW/Mini en maken ook onderdeel uit van Samsung Car Link, een app die een Galaxy S III laat samenwerken met je auto.

De meest bijzondere samenwerking was voor een auto van Tesla, die rijden met een ingebouwde modem die je niet kunt verwijderen. Zij hadden in de Verenigde Staten een deal gesloten met Sprint, waarbij je bij de aanschaf een datapakket krijgt dat bij de aankoopprijs inbegrepen zit. Zo zie ik de toekomst van internet in de auto.