De Amerikaanse TV-zender ESPN deelde deze week mee dat het een punt zet achter zijn 3D-sportkanaal, en dat na amper 3 jaar. Daarmee bevestigt het een trend die ook buiten de VS zichtbaar is: 3D slaat niet aan op tv, maar wel op Blu-ray.

De stopzetting van ESPN's 3D-kanaal komt niet helemaal onverwacht. In de Amerikaanse technologiepers werd al sinds eind 2011 gespeculeerd over de al dan niet sombere toekomst van tv-uitzendingen in 3D, toen AT&T U-Verse - een belangrijke aanbieder van onder meer IPTV - aankondigde dat het geen 3D-kanalen meer zou uitzenden.

De voornaamste reden daarvoor? Een overduidelijk gebrek aan interesse bij het grote publiek in 3D tv-programma's. Op elk gegeven moment kijken niet meer dan 120.000 Amerikanen naar een 3D-tv-kanaal, zo claimen verschillende bronnen. Dat is een erg laag cijfer.

De tv-zenders lijken hun aandacht nu vooral te vestigen op nieuwere technologie, zoals 4K of Ultra HD. Die plannen zijn er ook bij ESPN, zo bevestigt ESPN-woordvoerder Katina Arnold, en door het stopzetten van het 3D-kanaal krijgt het nu de kans om daar meer middelen voor vrij te maken.

Wel succes voor 3D Blu-ray
Het uitblijven van een succesvol 3D-luik bij de TV-zenders en -distributeurs wil echter niet zeggen dat 3D in z'n geheel dood en begraven is. Integendeel, op Blu-ray lijkt 3D nog te groeien, al hinkt de internationale verkoop van 3D-schijfjes nog steeds een stevig eind achterop tegenover de klassieke 2D-versies.

Het sterkere 3D-filmaanbod - met heel wat recente blockbusters die al van bij de start geproduceerd zijn om in 3D bekeken te worden, zoals The Hobbit, Life of Pi of Oz the Great and Powerful - is natuurlijk niet vreemd aan die groei, net als de lage instapprijs van een 3D-televisie, 3D-brilletjes en een 3D-compatibele Blu-ray-speler. 

Tel daar nog de stroom van 3D-films bij die er binnenkort nog zit aan te komen in de bioscoop (en later dus ook op Blu-ray beschikbaar wordt), en de toekomst van 3D in de woonkamer lijkt sowieso nog wel even verzekerd te zijn.