Leni Riefenstahls bekende Triumph des Willens, over het Nazipartijcongres van 1934, was verre van de enige propagandafilm die het Derde Rijk produceerde. Na de Tweede Wereldoorlog vonden Oost-Duitse archivarissen bijvoorbeeld Das Ghetto, een in 1942 door de nazi’s gedraaide film over het leven in het ghetto van Warschau, vlak voordat de 450.000 inwoners werden verscheept naar het concentratiekamp in Treblinka.

Meer dan zestig jaar later gebruikte de Israëlische cineast Yael Hersonski de film als materiaal voor zijn A Film Unfinished, de allereerste Holocaustfilm die over een andere Holocaustfilm gaat. De film duidt op geen enkel moment de context waarin de ghettobewoners door hun noodlottige straten rondwaren, zoals Hitlers plan met de Joden: dat zijn dingen die al geweten zijn.

Wat Hersonski in essentie deed met deze film, is de gemene propaganda uit het originele werk wegfilteren, zodat er alleen nog een precaire blik overblijft op de laatste dagen van een gedoemd volk. Een thuisblijvertje.

Woensdag 4 april op Nederland 2 om 22u55