Philips is een merk dat wereldwijd opereert, daar vertellen we niets nieuws mee. Meer nog, het kwam de afgelopen tijd meer in het nieuws met de verkoop van hele afdelingen aan grote partijen in Azië. En toch zit een belangrijk deel van de 'brains' van het bedrijf dichtbij. In Leuven, bijvoorbeeld.

Op een steenworp van de studentenstad bevindt zich immers het Innovation Lab, iLab voor de vrienden. Daarin huizen vooral ingenieurs met een gezonde passie voor muziek en geluid.

Zij mogen er dagelijks sleutelen aan producten, ze uitmeten en verbeteren. Of beter, aan producten in wording. Hugh Cautley, Director Business Planning & Strategy binnen Philips Consumer Lifestyle: “What could it be, dat is de vraag waarvan we hier vertrekken. Beschouw het als het voortraject van de eigenlijke ontwikkeling en marketing van nieuwe producten.”
 


Dat betekent allerminst dat de ingenieurs carte blanche krijgen bij het omzetten van hun ideeën in preproductiemodellen. Alle producten binnen de Fidelio-reeks moeten immers rusten op drie pijlers die onlosmakelijk verbonden zijn met het sub-merk: geluidskwaliteit, design en gebruiksgemak.

De eerste twee pijlers zijn best moeilijk verzoenbaar als je weet dat vandaag de dag alles kleiner, slanker en compacter moet. Als je er dan ook nog eens rekening mee houdt dat zowat elk audioproduct vandaag de dag draadloos 'connected' moet zijn met meer dan één apparaat, dan besef je dat ook gebruiksgemak niet zo evident is.

Kortom, het vertalen van die drie basisvereisten in toekomstige producten is een huzarenklus. Maar wel een leuke, als je het ons vraagt.