Toon alles (5)

Audiosignatuur: jij en ik

We kregen tijdens ons bezoek een aardig zicht op de manier waarop Philips de audiokwaliteit definieert. Het merk maakt daarbij gebruik van een panel van 'Golden Ears', muziekliefhebbers zoals jij en ik die een leertraject moeten volgen om geluiden te leren onderscheiden en omschrijven. Aan het einde van dat traject moeten ze proeven afleggen om te bepalen of hun gehoor gevoelig genoeg is én om te bepalen of ze in staat zijn gebreken of tekortkomingen te omschrijven in termen waar ingenieurs weer mee aan de slag kunnen.

Dat is een aanpak die je niet vaak tegenkomt in de audiowereld. Veel merken hebben immers één of enkele geluidsspecialisten in huis die de klank van apparatuur bepalen. Die een smoel geven aan het geluid van merk X of Y. Bij Philips kiest men als het ware voor de smaak van de uiteindelijke gebruiker, van de man in de straat.

Golden Ear-panelleden worden regelmatig uitgenodigd voor blinde luistertesten in Leuven. Daar krijgen ze het geluid te horen van de te ontwikkelen Fidelio-producten, én dat van een referentieproduct van de concurrentie. Pas als 65 procent van de Golden Ear panelleden het Philips product beter vindt dan dat van de concurrentie, wordt er verder ontwikkeld. Simpel, maar efficiënt en transparant.
 

gerelateerde items