De HD-geluidsformaten Dolby True HD en DTS-HD hebben nog niet eens zo lang gelden voet aan wal gezet, en toch zijn er alweer nieuwe surroundformaten: Dolby Pro Logic IIz en Audyssey DSX.



Om een levensechte virtuele realiteit te creëren met geluid, zijn de twee kanalen die we kennen van stereogeluid niet voldoende. Zelfs toen de stereostandaard werd ontwikkeld in de jaren ’30 van de vorige eeuw, waren de technici het er al over eens dat twee kanalen eigenlijk niet voldoende zijn voor een realistische geluidsweergave.

Technische beperkingen maakten het destijds onmogelijk om met meer dan twee kanalen te werken, en dus werd het noodgedwongen stereo. Het verhaal van de ‘levensechte virtuele realiteit’ gaat zowel trouwens niet alleen op voor filmsoundtracks, maar ook voor muziekweergave - al lopen de meningen op dat laatste vlak uiteen.

Zo zou je met een goed surround-systeem bijna echt gaan geloven dat het zes juni 1944 is, en dat je op Omaha Beach in Frankrijk staat terwijl de kogels je om de oren fluiten, de granaten rondom je inslaan, achter je de branding van de zee hoorbaar is en je het wanhopige geschreeuw van je makkers ergens voor je hoort. Iedereen is het er over eens dat surround-geluid in zeer sterke mate bijdraagt tot het realiteitsgehalte van film.