Het parcours van Amazon mag je gerust opvallend noemen. De online winkelgigant is heel klein gestart in 1994, maar bood vanaf zijn start al verzending naar 45 verschillende landen. Deze slimme zet heeft ervoor gezorgd dat Amazon in een recordtempo is gegroeid tot gigantische online winkel.

De grootste troef van Amazon dezer dagen is het ongelooflijk riante aanbod op vlak van boeken. Ideaal om op een e-reader te lezen, maar Amazon had nog veel meer ambitie.

Eigen tablet

Als je zoveel content kunt aanbieden, waarom dan niet een volledig gesloten platform op de markt brengen? Na hun populaire Kindle e-readers heeft Amazon de Kindle Fire-tablet geïntroduceerd. Deze tablet is volledig op Android gebaseerd, maar onherkenbaar veranderd dankzij de overkoepelende schil van Amazon.

Met de Kindle Fire kun je handig boeken, films en muziek rechtstrees van de online winkel op je tablet lezen, bekijken of beluisteren. Op zich geen baanbrekend idee, maar Amazon heeft nog een veel sterke troef achter de hand: prijs.

Omdat zij een online dienst zijn, hoeven ze geen geld te verdienen aan de tablet. Op hun website kun je die kopen aan fabricageprijs, Amazon maakt er zelfs een beetje verlies op. Omdat ze de Kindle Fire net op de markt hebben gegooid om meer online content te verkopen, moest die zo goedkoop mogelijk verschijnen. De eerste Kindle Fire werd verkocht aan 199 euro, een regelrechte aanval op de iPad, en werd in Amerika een klinkend succes.

Bijna Android

Je zou de Kindle Fire van Amazon onder Android kunnen stoppen binnen de ecosystemen, maar Amazon heeft net genoeg functies naar zijn hand gezet om niet meer te spreken van een Android-besturingssysteem.

Bovendien heeft het ook een volledig eigen Amazon App Store uit de grond gestampt om te concurreren met Google Play. Het aanbod is iets kleiner, maar dankzij een betere controle kwaliteitsvoller. Bovendien biedt Amazon elke dag een betalende app gratis aan, en dikwijls zitten daar ook kleppers tussen. Een belangrijke manier om permanent vast te houden aan de Amazon App Store, want een app die in promotie op de App Store staat, kan je niet onder dezelfde voorwaarden downloaden in Google Play.

Met de Kindle e-readers en tablets heeft Amazon een verrassend grote positie ingenomen in de strijd tussen ecosystemen. Het combineert de toegankelijkheid van een Google-account met hun eigen online diensten, en die combinatie werkt voor veel gebruikers goed.