Toon alles (6)
Jamie Biesemans

Microsoft en Google

Samsung, LG, Sony en anderen zijn al heel actief in het domein van smartwatches en wearables. Zeker Samsung heeft een duidelijke positie verworven, met diverse apparaten zoals de Gear en Gear 2 (echte smartwatches) en Gear Fit (een fitness-band met scherm). En laten we vooral Google niet vergeten, die recent op zijn ontwikkelaarscongres Android L toonde, evenals een aantal Android Wear-horloges van partners.

Het is dus zeker niet zo dat Apple het rijk voor zich heeft - maar dat was in 2006-2007 ook niet het geval toen de iPhone werd gelanceerd. De smartphones die toen bestonden waren echter technologisch en qua gebruikersvriendelijkheid echter helemaal voorbijgestreefd door de lancering van de iPhone. Het duurde jaren eer andere merken op het niveau van de iPhone kwamen. Maar dat was toen en dit is nu; het is zeer de vraag of Apple met de iWatch op dezelfde manier alle concurrenten kan voorbijsteken en een forse voorsprong nemen.

Microsoft is niet langer dé grote rivaal van Apple - die rol is voor Samsung weggelegd - maar het zou onwijs zijn om de softwaregigant uit Redmond over het hoofd te zien. Recente geruchten, onder meer van MS-watcher Paul Thurrot, stellen dat ook Microsoft een smartwatch zou uitbrengen.

Voor Microsoft zou dat zelfs een terugkeer zijn naar het arena, want het bedrijf was ooit een heel vroege pioneer op vlak van slimme horloges. Reeds in 2004 stelde het bedrijf Smart Personal Object Technology (SPOT) voor, een technologie die een beetje zoals RDS op autoradio's data via FM-signalen doorstuurde. Onder meer Fossil, Tissot en Swatch brachten SPOT-horloges uit. Er waren overigens ook koffiezetapparaten en GPS-apparaten die het SPOT-platform gebruikten.

Het blijft dus afwachten wie wat zal voorstellen - en of de consument er storm voor gaat lopen. Want als de smartphone voor één ding heeft gezorgd, dan is het wel de afname in populariteit van horloges. Het functionele aspect van een uurwerk - de tijd aangeven - is nu bij vele mensen overgenomen door de smartphone. Wie nog een polshorloge koopt, doet dat vaak vanuit de wens om iets mooi en modieus te hebben.

De grote uitdaging voor smartwatch-bouwers is dan ook om consumenten te overtuigen dat een slimme horloge een meerwaarde kan beteken op functioneel vlak - en ook voldoende mooi kan zijn dat mensen het willen dragen.

2/2
gerelateerde items