De Financial Times heeft geruchten opgepikt over een nieuw zakenmodel voor iTunes, waarbij iPod- en iPhone-kopers extra betalen voor ongelimiteerde toegang tot Apples muziekwinkel.

Het nieuwe ‘luister-tot-je-erbij-neervalt’-model van Apple is voorlopig nog niet openlijk bevestigd door het bedrijf. Volgens de krant is de hardwaremaker nog in onderhandeling met de platenmaatschappijen en biedt Apple zijn muziekpartners twintig dollar per verkochte iPod of iPhone. De platenbonzen kunnen dat bedrag onderling verdelen op basis van hun behaalde marktaandeel.

Nokia introduceerde eerder een vergelijkbaar model toen het een overeenkomst met Universal Music sloot. Die geeft bellers vrije toegang tot de muziekcatalogus van het label als ze een toestel kopen. De Finse fabrikant zou tachtig dollar per toestel aanbieden.

Het iTunes-model kan een radicale koerswijziging voor de digitale-muziekmarkt betekenen. ZDNet verwacht later vandaag een reactie van Apple die antwoord geeft op de vele vragen die een iPod met ongelimiteerde muziek oproept.