Dat Apple een eigen televisie op de markt wil brengen is een van de langstlopende geruchten. Maar kennelijk loopt dat niet van een leien dakje.

Volgens DisplaySearch ziet het er niet goed uit voor mensen die zitten te hopen op een 'Apple TV'. En dan hebben we het uiteraard niet over de kleine zwarte mediaspeler die door Apple als een 'hobby' project bekeken wordt, maar over een echte volledige televisie. Geruchten in de supply-keten leken er nochtans op te wijzen dat Apple druk aan de slag was om in de tweede helft van 2014 een eigen televisie te lanceren, met meerdere grote schermformaten en een 4K-resolutie zelfs.

Het struikelblok is echter steevast de content gebleken. Hardware is voor Apple immers maar de sleutel om een eeuwigdurende stroom van software inkomsten te genereren. Muziek, films, boeken en apps zorgen voor een stevige inkomstenstroom. Toegegeven, Apple heeft op zijn hardware een ruime marge en dat zorgt voor een mooie winst, maar zonder unieke content ideeën lijkt een Apple TV niet echt van de grond te komen.

En daar wringt het schoentje. Hoe maak je een uniek content-aanbod op televisie? TV-distributeurs zijn niet geneigd om hun zender pakketten op te breken en volstrekt a la carte aan te bieden. En zelf unieke content maken is geen sinecure, zelfs voor Apple.

Daar komt nog eens bij dat kijkers ondertussen al een ruim aanbod op aanvraag diensten hebben, zoals YouTube, Vimeo, Netflix, en Hulu. Die diensten zijn beschikbaar via de bestaande smart tv platformen of via goedkope settopboxes. Google's Chromrcast dongle is ook alweer een platform dat web-content naar tv brengen een pak makkelijker maak. Zelfs Apple's eigen 'Apple TV' settopbox en Airplay zijn in dat opzicht een hinderpaal voor het succes van een eigen smart TV.

Tot slot vervangen we onze televisies niet om de twee tot drie jaar zoals we dat met mobiele apparaten wel doen. Een televisie gebruiken we nog steeds ongeveer zeven tot acht jaar. Met zo'n lange levensduur zou het voor Apple niet makkelijk zijn om de laatste software updates voor iedereen te voorzien. Een modulaire aanpak zoals die van Samsung met zijn Smart Evolution Kits is dan nodig.

Apple lijkt nu zijn oog te laten vallen op een draagbare technologie. Je weet wel, slimme horloges, of allerlei bio-sensoren. Zelf zijn we nog niet overtuigd van het nut van een slimme horloge, maar wie weet kan Apple hier het verschil maken.