De BeoLab 14, een all-in-one surround speaker set met satellieten en kunstig gevormde subwoofer, is een nieuw soort product voor Bang & Olufsen. En dus steekt Tue Mantoni, CEO van Bang & Olufsen, van wal met het waarom van dit product: "Wanneer we de markt onderzochten vonden we heel wat sets die er prachtig uitzien, maar niet zo geweldig presteren op vlak van geluid. Anderzijds zijn er ook geweldig klinkende surround sets, maar die hebben zelden oog voor esthetiek. Met de BeoLab 14 willen we die twee eisen verenigen."

Toch ook wel opvallend: de BeoLab 14 is geschikt voor gebruik met eender welke televisie. Beschik je over een tv van een ander merk, kies je voor de 5.1 set. Heb je al een BeoVision-toestel in huis hebben, dan volstaat een 4.1 set. De ingebouwde luidspreker van de BeoVision doet dan dienst als center-kanaal.

De satellieten van de BeoLab 14 zijn geschikt voor wandmontage, plafondmontage, of vinden een plaatsje op een vloerstand of tafelstand.

Surround processor vereist
Belangrijk detail voor wie de set al in zijn woonkamer ziet staan: rechstreeks aansluiten op een televisie kan niet. Je moet beschikken over een surround processor met line-out uitgangen, of een AV-receiver. Alle luidspreker of line-out uitgangen worden met een bijgeleverde kabel aangesloten op de subwoofer. De actieve sub doet dan de rest.

De ingebouwde versterker leidt alle bassen af naar de sub, maar bevat ook een intelligent algoritme dat gebaseerd is op B&O's ervaring met actieve luidsprekers. Als de versterker denkt dat een luidspreker in vervorming zou gaan, beperkt hij het volume van alle satellieten zodat je het surround beeld niet verstoort.

Bescheiden maar met identiteit
De satellieten - B&O hanteert zelf de term 'soundspot'  - zijn gemaakt van een aluminium ring, die in een paar stappen met 170 ton druk in de juiste vorm geperst wordt. Daarna worden ze afgewerkt op de draaibank en geanodiseerd. Geen naden, geen schroeven, een perfect afgewerkte achterkant en zelfs de aansluitingen zijn niet zichtbaar. Torsten Valeur, de designer, licht toe.

"Tijdloos, het is een overgebruikte term, maar hij past wel. We willen dat de klant een lange relatie heeft met dit product en dan is een tijdloos design belangrijk. Tijdens het ontwerp streven we naar een duidelijke identiteit, maar die moet ook bescheiden zijn, want we willen dat de luidspreker kan verdwijnen in de kamer. De soundspot's schuine ring en het gekleurde accent laten het geheel kleiner lijken, en door de speaker lichtjes achteruit te leunen versterken we dat effect nog."