Dat de CES-beurs hét moment is voor innovatieve aankondigen blijkt ook bij Bang & Olufsen. De Deense fabrikant, die bekend staat om zijn geïntegreerde maar prijzige thuisinstallaties, stelt nu immers een nieuwe submerk voor.


De focus zal hierbij liggen op draagbare audio- en videoproducten. Onder de naam B&O Play wil Bang & Olufsen naar eigen zeggen inspelen op de (mobiele) digitale generatie, die men in de eerste plaats wil bereiken via een meer toegankelijke prijs in vergelijking met de huidige B&O-producten. Daarnaast moet ook het hedendaagse en speelse design van de producten aansluiten bij de leefwereld van de nieuwe doelgroep.

Toch wordt er niet gesleuteld aan de kernwaarden van het merk. Ook B&O Play zal volgens CEO Tue Mantoni garant staan voor een combinatie van uitstekende geluids- en beeldkwaliteit en het gebruik van de beste materialen.

AirPlay
De lancering van het nieuwe submerk ging gepaard met de aankondiging van het eerste product: de Beolit 12. Dit draagbare muzieksysteem, dat meteen ook de opvolger is van het BeoSound 8-geluidssysteem, steunt op de AirPlay-technologie van Apple. Hiermee kan je draadloos muziek streamen vanuit iTunes of een iOS-toestel als je een draadloze netwerkverbinding in huis hebt.

Als product van het nieuwe submerk van B&O is het hele systeem bovendien ook compact genoeg om overal mee naartoe te nemen. Naast de ingebouwde voeding is ook een oplaadbare batterij aanwezig die een anatomie heeft van 8 uur (bij een normaal volume), volgens B&O.

Ondanks het compacte formaat moet een digitale 'klasse D'-versterker van 120 watt voor een krachtig, nauwkeurig geluid zorgen, waarmee een ruimte van gemiddelde grootte gevuld kan worden.

De Beolit 12 is dan wel het goedkoopste product van B&O in jaren, maar met een aanbevolen verkoopprijs van 699 euro kan je het nog niet echt een weggevertje noemen. Het valt dus nog even af te wachten of de ‘digitale generatie’ en masse voor de charmes van het nieuwe submerk zal vallen.

Kijk voor meer informatie ook op de website van B&O PLAY.