Volgens Bloomberg koestert de populaire streamingdienst Spotify plannen om op korte termijn ook internetradio aan te gaan bieden.

Het Amerikaanse persbureau baseert die claim op twee anonieme bronnen, die aangeven dat Spotify de radiodienst in de eerste plaats wil uitrollen in de VS. Spotify zelf wil geen commentaar kwijt op het nieuws, waardoor de geruchten vooralsnog onbevestigd blijven.

Sommige 'content partners' zouden echter al op de hoogte zijn gebracht van de plannen.

Gigant als concurrent
Als Spotify de plannen doorzet, komt het met zijn nieuwe dienst rechtstreeks tegenover Pandora te staan. Die internetradiodienst, die alleen in de VS actief is, laat gebruikers toe om zelf radiostations te creëeren op basis van een artiest. De dienst stelt daarna een afspeellijst samen met gelijkaardige muziek die gebaseerd is op je eerste keuze.

Pandora is trouwens geen kleine speler op die markt. Naar eigen zeggen kent de dienst momenteel zo'n 150 miljoen geregistreerde gebruikers, ongeveer vijftien keer zoveel als de tien miljoen geregistreerde Spotify-gebruikers. 

Voordelen voor Spotify
Vanuit Spotify's perspectief lijkt de stap naar webradio alvast niet onlogisch. Ten eerste moeten er in de VS minder royalties afgestaan worden voor online radio, en ten tweede kan er opnieuw een grote groep nieuwe klanten binnengehaald worden.

Om de nieuwe dienst die tegen het jaareinde van start zou gaan rendabel te maken, zou Spotify verder rekenen op reclameinkomsten.