Redactie

Belg koopt meer games, films en series

Het gaat goed met de verkoop van games, films en series in België. In totaal was de Belgische audiovisuele industrie in 2007 goed voor een omzet van 614,5 miljoen euro. Vooral films en series deden het met een aandeel van net geen veertig procent enorm goed. Opvallendste trend is dat spelletjes voor het eerst beter verkopen dan muziek, al lijkt er eindelijk een halt te komen aan de negatieve spiraal in muziekland.

Het afgelopen jaar werd er in ons land voor 182,2 miljoen euro aan muziek verkocht. Dat is een daling van 0,6 procent in vergelijking met 2006. Toch is BEA, de Belgian Entertainment Association, tevreden. "We hopen dat we hiermee de bodem hebben bereikt", zegt Olivier Maeterlinck, voorzitter van de entertainmentlobby. Sinds 2000 is de omzet voor de Belgische muziekindustrie met veertig procent gedaald, maar met deze resultaten lijkt de markt te stabiliseren.

Amper HD DVD’s verkocht
Met de verkoop van films en tv-series gaat het goed. Onder meer Lost en Prison Break scoorden, maar ook lokale producties als Mega Mindy en Terug naar Oosterdonk gingen vaak over de toonbank. De dvd blijft het medium bij uitstek voor de negentien miljoen verkochte series en films. Van schijfjes met hoge definitie werden er slechts vijftigduizend verkocht.

Dat ook in ons land Blu-ray domineert is duidelijk: slechts twaalf procent van de verkochte HD-films zijn HD DVD’s. In het filmaanbod zijn het overigens uitsluitend internationale producties, met Ratatouille, de derde film van Pirates of the Caribbean en de Bond-film Casino Royale. De verkoop van de videocassette, ja hij bestaat nog, kalft verder af. Met een daling van 77 procent werden er vorig jaar dertigduizend cassettes verkocht.

Iedereen speelt
Ook de spelindustrie mag tevreden zijn. Vooral omdat de sector een verkoopsgroei kent van 28 procent. Hoewel het nog steeds goed gaat met pc-games, domineren consolespellen de markt. "Het cliché dat gamers jonge actieliefhebbers zijn wordt doorgeprikt", zegt Maeterlinck. "De twee bestverkochte spellen zijn twee versies van Brain Training (Nintendo DS, nvdr)." Op de derde plaats zien we Fifa 2008 voor PlayStation 2.

De cijfers van de entertainmentindustrie worden vrijgegeven door onderzoeksbureau GFK. Ze worden gepresenteerd door de Belgische Video Federatie (BVF) en de Belgische muzieklobby IFPI. Beide vertegenwoordigen ze vaak dezelfde sectoren. Om die reden kondigen ze vandaag dan ook een samenwerking aan. IFPI en BVF gaan voortaan samen door het leven als de Belgian Entertainment Association.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.