Dat de nieuwste en grafisch zware games op een dergelijke waaier van toestellen gespeeld kunnen worden, is te danken aan de cloudtechnologie van OnLive. Dure hardware is niet meer nodig omdat het rekenwerk in de cloud gebeurt. Een snelle internetverbinding daarentegen is onontbeerlijk.

1.080p en 3D
Wil je bijvoorbeeld je personage laten springen, dan wordt dit commando over het internet naar de OnLive-servers verzonden. Die berekenen de uitkomst en genereren een videosignaal dat gecomprimeerd wordt teruggestuurd. De technologie laat volgens OnLive-oprichter Steve Perlman een beeldkwaliteit tot 1.080p toe, en ook 3D-beelden moeten mogelijk zijn.

Voor klanten van andere providers dan Belgacom zal de OnLive Microconsole los verkrijgbaar zijn in de handel. “Al zal dat wel duurder uitvallen dan onze aanbieding”, zegt Belgacom-topman Didier Bellens.

Testfase voor klanten
“Bovendien kan de snelheid van de dienst niet gegarandeerd worden voor niet-Belgacomklanten”. Over de prijs en de exacte datum van de lancering kan de topman geen uitspraak doen. “We beginnen nu met een testfase, waarvoor onze klanten zich ook kunnen inschrijven, en op basis daarvan wordt de uiteindelijke prijs bepaald.”

In de Verenigde Staten, waar OnLive sinds drie maanden beschikbaar is voor Macs en pc’s met een bedrade breedbandverbinding, zijn op het moment van schrijven 27 games beschikbaar, waaronder het recente Maffia II en de Lego-videospellen van Harry Potter en Batman.

Op het moment dat OnLive bij ons verkrijgbaar is, moeten er een pak meer spellen te koop of te huur zijn. Perlman schat dat het poorten van een pc-game een viertal weken in beslag neemt, en een consolespel zes à zeven.

2/2
gerelateerde items