Consumentenelektronica voelt de crisis ook. In 2013 kon het laatste kwartaal, traditioneel sterk omwille van de feestdagen, niet overtuigen. Zullen OLED en Ultra HD het tij keren?

De klant blijft wel tv's kopen, blijkt uit de GfK-rapporten voor het laatste kwartaal van 2013. Televisies zijn nog steeds goed voor 56 procent (Nederland) en 46 procent (België) van de omzet op CE-vlak.

Hoe zit het met Ultra HD en OLED? Die staan nog in hun kinderschoenen. De cijfers laten weinig aan de verbeelding over. In België werden er 80 OLED-tv's verkocht, in Nederland slechts 20. Niet echt de doorbraak waar de merken van dromen, maar gezien de prijs verrast het niet echt. Een typische prijs voor een OLED-toestel is nog altijd 8.000 euro.

Prijsdalingen komen er wel, maar toch zal het nog enige jaren duren voor een OLED-tv een wat aanvaardbare prijs zal hebben.

Ultra HD doet het iets beter. Daarvan werden er 1.200 in België verkocht en 900 in Nederland. Het verschil tussen beide landen laat zich gedeeltelijk verklaren door de iets ruimere woonkamers in België, zegt Jürgen De Mesmaecker van GfK. Daar wordt makkelijker voor een 55 inch (of groter als het over UHD gaat) gekozen. 

Wat saaiere maar toch interessante trends op een rijtje:

  • Grote schermmaten zitten in de lift. Toestellen met een maat tussen 43 en 55 inch zijn de enigen die nog groei vertonen. Ze zijn ondertussen al goed voor 19 procent van de markt in Nederland, in België ligt dat cijfer iets hoger. Het zwaartepunt blijft liggen bij 32 en 40-42 inch. 40-42 inch is nu overigens het beste vertegenwoordigd in beide landen.
  • Ongeveer 1 op 3 kijkers heeft nu een televisie met internetmogelijkheden. Geen verrassing aangezien 2 op 3 van de verkochte tv's van die opties aanbiedt. Of ze ook uitvoerig gebruikt worden is minder duidelijk.
  • Wie het nog niet gemerkt heeft: 3D heeft alweer afgedaan. Bijna alle televisies kunnen het, maar vermits er geen uitzendingen zijn, gebruikt niemand het. Dat je ook nog een bril op je neus moet zetten, heeft de adoptie van 3D zeker niet geholpen.
  • Ook opmerkelijk: de audiomarkt zit opnieuw een beetje in de lift. Er is weliswaar een verschuiving merkbaar van traditionele audioproducten naar toestellen met streaming via WiFi en Bluetooth. Ook soundbars zorgen voor een omzetstijging in België en Nederland.