Redactie

Belgen leveren gebarenherkenning voor PS4

Een onderbelicht aspect van de nieuwe PlayStation 4 is de camera die gebaren van gamers kan interpreteren. Leuk om weten: in sommige games wordt herkenningsoftware gebruikt afkomstig van het Brusselse Softkinetic.

Softkinetic levert zogenaamde 'middleware', dat is software die de data van de PlayStation Camera verwerkt en analyseert, en de resultaten doorgeeft aan een game. Het kan bijvoorbeeld op basis van de camerabeelden detecteren dat een speler zijn hand omhoog steekt, en dat dan 'melden' zodat in het spel een passende actie volgt. De middleware van Softkinetic (iisu) zit dus niet in de console zelf, maar verwerkt in de code van een game.

Iisu wordt op de PS4 voor het eerst toegepast in de titel Just Dance 2014, een spel waarin spelers op muziek dansjes zo accuraat mogelijk moeten nadoen. Dankzij de middleware kan dat spel simultaan vier personen volgen en hun bewegingen volgen. Opmerkelijk is dat het daarbij gaat om zogenaamde 'body tracking', dus de detectie van alle ledematen en het volledige lichaam zonder rekening te houden met meubels en objecten in het beeld. Technisch best een huzarenstukje.

Softkinitec is geen beginnend bedrijfje. Wereldwijd wordt het gezien als een topspeler qua gestureherkenning, zowel qua hardware als software. Eerder sloot het al een deal met Belgacom om een interface voor de Belgacom TV-decoder te ontwikkelen die je zou bedienen via gebaren in de lucht, en verschafte het technologie aan de RBTF voor gebruik in het weerbericht.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.