De Rechtbank van Koophandel in Hasselt oordeelt dat bhaalu legaal is. Daarmee komt een einde aan een tweede juridische procedure van TV Vlaanderen tegen de controversiële cloud-tv-aanbieder. "Controversieel", omdat bhaalu zijn klanten de mogelijkheid biedt om alle uitzendingen van tv-zenders van de voorbije dertig dagen te herbekijken. Iets dat veel zenders niet graag hebben.

Maar de uitspraak van de Hasseltse rechtbank doet vermoeden dat de zenders bhaalu gaan moeten gedogen. De rechter oordeelt immers dat bhaalu een product is en geen dienst, waardoor het ontsnapt aan de verplichtingen van het decreet Signaalintegriteit. Right Brain Interface, het bedrijf achter bhaalu, ziet dus bevestiging voor hun stelling dat bhaalu net hetzelfde is als een videorecorder vroeger. Dat de opnames in de cloud staan in plaats van een tape bij je thuis is maar een techniciteit, klinkt het dan in die redenering.

"Indien de gebruiker zelf ontvangt, zoals de Rechtbank oordeelt, om daarna zelf zijn kopie te maken, te downloaden en af te spelen, is het bovendien duidelijk dat Right Brain onmogelijk het exclusief recht op reproductie en mededeling aan het publiek kan schenden, eenvoudigweg omdat Right Brain zelf niets meedeelt of reproduceert. Right Brain onderscheidt zich dus niet van producenten van vorige generaties videorecorders", verklaart Right Brain Interface.

Een belangrijke element bij bhaalu is dat klanten naast een abonnement bij bhaalu ook een abonnement bij een tv-aanbieder, zoals TV Vlaanderen, moeten bezitten. Bhaalu-gebruikers moeten echter niet per se dat abonnement echt gebruiken en een satellietschotel aanbrengen.

Bhaalu wil na deze zege - die volgde na een eerste overwinning in een kortgeding aangespannen door TV Vlaanderen - de hand reiken naar de tv-zenders. "Right Brain en de bhaalu-gemeenschap blijven de hand uitsteken. Er kan een billijke vergoeding afgesproken worden, ook voorafgaand aan duidelijk wettelijk initiatief. De bhaalu VOD- en reclamerekening kan gelicentieerd worden aan commerciële en openbare omroepen, waardoor ze zich beter kunnen wapenen tegen internationale concurrentie zoals deze van de online marketing platformen Google en Facebook en online zenders zoals Netflix", verklaart afgevaardige bestuurder Philip Vandormael.