Toon alles (7)
Eric  Beeckmans

Scherm en optica

Vandaag zitten we te kijken naar 1.200 x 1.080 per oog, met een kijkhoek van ongeveer 90° wat een pixeldensiteit geeft van ongeveer 15 pixels per graad.

Naar welke resolutie gaan we? Dat is de makkelijkste vraag omdat je de bestaande groei vrij goed kan extrapoleren. Op basis daarvan voorspelt hij binnen vijf jaar een resolutie van 4K x 4k per oog. Resolutie hangt nauw samen met de hoek van je blikveld. Momenteel is die vrij beperkt en Abrash denkt dat een grote beeldhoek juist van enorm belang zal zijn om de beste VR ervaring te krijgen. We willen dus de breedst mogelijke hoek, namelijk 140°. Dat betekent dat de pixeldensiteit zal zien verdubbelen tot ongeveer 30 pixels per graad. “Dat is nog geen 20/20 zicht, maar genoeg om je rijbewijs te halen.” Dat breder blikveld vereist wel fundamenteel betere lenzen dan vandaag. Met de huidige lenzen geraken ze niet voorbij 100° blikveld.

Tot slot is er ook nog het dieptezicht. Vandaag ligt dat vast op twee meter. Dus onze ogen moeten idealiter altijd op die afstand focussen, kijk je elders dan is het beeld licht wazig, wat uiteraard niet realistisch is. Het is geen enorm probleem, want VR-oplossingen vandaag werken desondanks vrij goed. Maar als dit opgelost kan worden, is VR weer wat comfortabeler, en dat is belangrijk als je lang in VR wil zitten. De oplossingen die men onderzoekt lopen ver uit uit elkaar, van holografische schermen, over lichtveld schermen, tot multifocale of varifocale schermen.  En geen van allen staan ze al ver genoeg om een oplossing te bieden voor een draagbare technologie. Binnen vijf jaar echter, denkt Abrash dat er een oplossing zal zijn.

gerelateerde items