Redactie

Blaupunkt TravelPilot Lucca 3.5 & Panasonic Strada CN-GP50

Een automobilist zou tussen al het geweld van TomTom, Garmin en Mio vergeten dat er nog andere merken zijn die GPS-oplossingen aanbieden. De Blaupunkt Lucca zagen we al in eerdere versies, maar de Panasonic Strada verwelkomen we voor het eerst.

Blaupunkt TravelPilot Lucca 3.5
De nieuwe TravelPilot Lucca 3.5 is een bijgewerkte versie van de bestaande reeks, waarin vooral de ingebouwde TMC-ontvanger opvalt. Tijdens onze test merken we allereerst dat de stroomkabel aan de korte kant is; we geraken niet tot bij onze voorruit. Het toestel zelf is prettig afgewerkt, met een leuke en vertrouwde interface. Jammer genoeg werken de kleuren wat tegen. Blaupunkt gebruikt blauw voor uw route en oranje voor gewone wegen – dat gaat beter omgekeerd. De interface is vlot bruikbaar en maakt voldoende gebruik van het 4,3 inch breedbeeldscherm.

Tijdens het navigeren verschijnen er blokjes met nuttige informatie. Erg leuk is dat u kunt oproepen wanneer u het volgende benzinestation passeert; minder leuk is het rommeltje dat dit oplevert. De TravelPilot Lucca 3.5 wil ook een muziekspeler zijn, maar die ambitie wordt compleet ondermijnd door de gebrekkige luidspreker. De schooljufachtige stem wordt er vaak onverstaanbaar door. Navigeren zelf gaat wel vlot, en zowel de GPS- als TMC-ontvanger werken snel. De TravelPilot Lucca 3.5 navigeert alleen in de Benelux en Frankrijk; de rest van Europa staat op dvd.

Panasonic Strada CN-GP50
Ook Panasonic wil een graantje meepikken van de populariteit van GPS-toestellen. Bewijs hiervan is de Strada CN-GP50, hun eerste navigatietoestel voor de Europese markt. Waar de meeste GPS-toestellen het in deze klasse met een beeldscherm van 4,3 inch moeten stellen, pakt de Strada CN-GP50 uit met een voortreffelijk 5 inch lcd-schermpje. Panasonic is duidelijk van mening dat een GPS-oplossing in de eerste plaats een navigatiehulpje en geen multimediacentrale moet zijn. Via het SD-kaartslot kunt u wel foto’s bekijken op het grote scherm, maar verder vinden we geen audio- en/of videomogelijkheden.

Mooi meegenomen is de Bluetooth-verbinding die u kunt gebruiken om handenvrij te telefoneren, en ook de stemcommando’s vergemakkelijken het navigeren enigszins. De interface van de Strada CN-GP50 is heel strak en duidelijk, waardoor u makkelijk door de menustructuur bladert. De software reageert wel iets trager dan verwacht: de ‘dynamische’ overgangen tussen menu’s zijn niet altijd vloeiend en eerder schokkerig.

Ook de vertaling is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Als we naar een adres in Lier willen navigeren, lukt het ingeven van de stad uiteraard zonder problemen, maar in het overzichtje staat wel het Franse Lierre – nochtans geen faciliteitengemeente.

,

Over het navigeren zelf – uiteindelijk het belangrijkste aspect van een GPS-toestel – geen kwaad woord: de satellieten worden snel opgepikt, de steminstructies zijn erg duidelijk en het (her)berekenen gaat relatief vlot. Dankzij GPS Assist stokt de navigatie niet als het satellietsignaal even wegvalt en kunt u uw weg makkelijk verder zetten. Standaard bevat de Strada CN-GP50 kaartgegevens voor 37 landen. Zoals de meeste navigatietoestellen kan de Strada CN-GP50 overweg met TMC-signalen, maar een ontvanger moet u wel nog bijkopen. Of u koopt de versie met TMC, die 50 euro duurder is.

Blaupunkt TravelPilot Lucca 3.5
Prijs: 299,99 euro (januari 2008)

Panasonic Strada CN-GP50
Prijs: 399 euro (januari 2008)

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.