Moderne auto’s zijn vrijwel allemaal uitgerust met een of andere boordcomputer. Bijvoorbeeld voor navigatiesystemen, maar ook voor de informatievoorziening over de prestaties van de auto, die een garage kan uitlezen als er problemen zijn. Die verschillende apparaten zijn veelal niet gekoppeld, maar bij BMW denken ze daar anders over. ConnectedDrive integreert alle systemen.

Op 2 november lanceerde BMW zijn nieuwste auto voorzien van ConnectedDrive: een geïntegreerd computersysteem in de auto dat verschillende onderdelen van de auto combineert: zo’n dertig tot vijftig kleinere systemen bij elkaar, variërend van bandenspanning tot een motormanagementsysteem. De status van al deze systemen is via ConnectedDrive uit te lezen.

PC-Active mocht als eerste tijdschrift een aantal dagen rondrijden in een BMW 1 Serie voorzien van ConnectedDrive. In het midden van het dashboard van de BWM 1 Serie is een lcd-scherm te vinden, waarop de ConnectedDrive-interface is te bekijken.

Het is geen touchscreen; daarvoor zit het scherm eigenlijk net te ver weg, en de bediening daarvan zou de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. De bediening geschiedt dan ook via een jog-shuttle-knop in de console - het middenstuk tussen de twee voorste stoelen, bij de versnellingspook.

BMW ConnectedDrive (foto: PC Active)
ConnectedDrive wordt bediend via deze knoppen (foto: PC Active)

Bellen met de centrale
Het gehele systeem van ConnectedDrive staat via een gsm-verbinding in contact met een algemene computercentrale van de autofabrikant. Daarvoor is de BMW 1 Serie voorzien van een simkaart en heeft hij een eigen telefoonnummer. Als een bestuurder een probleem heeft met de auto – bijvoorbeeld motorpech of een andere storing – dan hoeft de bestuurder alleen maar een SOS-knop in te drukken.

Er wordt dan meteen verbinding gemaakt met de centrale van BMW en doorverbonden met een medewerker. De bestuurder geeft op wat het probleem is en de computerauto kan vervolgens op afstand worden uitgelezen door de medewerker, waarna aan de analyse van het probleem kan worden gewerkt.

Afhankelijk van wat de storing inhoudt, kan de BMW-medewerker indien nodig meteen een sleepdienst bellen om de auto naar de dichtstbijzijnde garage te slepen of de storing op afstand oplossen als dat mogelijk is.

De door ons geteste auto is voorzien van EfficientDynamics, een systeem waarmee zuinig kan worden gereden in de auto door te kiezen voor een bepaalde rijstand. Er is keuze uit onder meer sportief of economisch rijden, en het effect daarvan is terug te vinden in ConnectedDrive.