BMW doet een oproep aan collega-fabrikanten om zich te verenigen in een openbronplatform dat elektronica voor automodellen ontwikkelt. Concurrenten, waarvan een aantal samenwerkt met Microsoft, reageren vooral afwachtend.

Intel en Linux-ontwikkelaar Wind River onthulden in mei van dit jaar dat zij een distro voor intelligente mediasystemen hadden ontwikkeld en maakten de broncode daarvan openbaar. BMW liet weten dat het zich aansloot bij het nieuw opgerichte platform en zegde toe om minstens tweehonderdduizend modellen uit te rusten met de openbronsoftware.

Tijdens een paneldiscussie op de Convergence 2008-beurs in autostad Detroit vroeg het Duitse bedrijf vier andere fabrikanten om hetzelfde te doen, omdat "snelheid in de infotainment- en entertainmentindustre ons dwingt om naar een hogere versnelling te schakelen", aldus Gunter Reichart van BMW. "We staan open om uit te wisselen met anderen", voegde hij daar volgens Autonews.com aan toe.

Lauwe respons
De deelnemers aan de discussie, technici van Honda, General Motors, Chrysler en Ford Motor, reageerden lauwtjes op de oproep. General Motors toonde zich het meest welwillend en zei "binnen zes tot twaalf maanden" te beslissen of het overstapt op het openbronplatform. "Persoonlijk ben ik aan boord", zei hoofdingenieur voor elektronica Chris Thibodeau. "Als bedrijf moeten we veel zaken bestuderen, waaronder hoe we in deze strategie investeren en hoe we haar ondersteunen."

Sync
Ford en Honda geven aan dat zij het op Windows gebaseerde infotainmentsysteem Sync al hebben ingebouwd. Ford sloot een exclusief contract met Microsoft en zegt dat het al 280.000 modellen met de software op de weg heeft. Honda is in principe bereid om naast het Microsoft-systeem andere programmma's in zijn auto's toe te laten. Maar het wil dan wel een afdoende firewall als scheidingsmuur zien.