Met titels als EyeToy en SingStar oogst Sony veel succes bij het brede gamerspubliek. Zijn derde voltreffer, het quizspel Buzz!, is evenwel een doorn in het oog van Buzztime Entertainment, dat een klacht indient.

De in Californië gevestigde onderneming is ontevreden over de PlayStation-reeks. Ze wijst erop dat Sony met zijn Buzz!-serie en de bijhorende slogan 'It's time to get buzzing' enkele van haar handelsmerken schendt. Buzztime maakt al sinds 1985 elektronische quiztoestellen die in cafés en restaurants te vinden zijn.

De laatste jaren stelt het bedrijf zijn games ook via gsm, digitale kabel en satelliet beschikbaar. Er bestaat zelfs een consoleversie van zijn quiz, met bijna identieke controllers als die van de Buzz!-reeks op de PlayStation.

Buzztime heeft geen alleenrecht op het gebruik van het woord buzz in games. Wel is het bedrijf eigenaar van een reeks handelsmerken als Buzztime, Buzzhead, Share the Buzz en Buzzkids. Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) vroeg onlangs de rechten aan op het gebruik van Buzz!, zowel met als zonder uitroepteken, maar heeft die nog niet gekregen.

Buzztime Entertainment beschuldigt Sony ervan soortgelijke producten aan eenzelfde publiek te verkopen, met als doel de consument te doen geloven dat de Buzz!-serie verwant is aan de Buzztime-spellen. Volgens de klacht is SCEE ook schuldig aan een “kwaadwillige, frauduleuze, bewuste en opzettelijke” schending van Buzztimes handelsmerken.

Naast een terugname en vernietiging van alle producten die deze handelsmerken overtreden, eist Buzztime Entertainment een schadevergoeding. Verder wil het bedrijf dat het US Patent and Trademark Office Sony's aanvragen op het Buzz!-handelsmerk weigert.