De Chinese e-commerce-gigant Alibaba lanceert over twee maanden een eigen videostreamingdienst. Het gigantische e-commerce bedrijf wordt gezien als het Amazon van China. Met de dienst hopen ze het succes van Netflix te evenaren.

Alibaba wil met de dienst naar eigen zeggen home entertainment gaan herdefiniëren. Het project zal Tmall Box Office gaan heten en naast Chinese content zal ook gekeken worden naar content van productiemaatschappijen in het buitenland. Ook zal Tmall Box Office eigen content, onder meer films, gaan produceren en uitzenden.

Wat betreft omzet is het Chinese Alibaba momenteel al groter dan het Amerikaanse Amazon. Toch lijken ze nog steeds van hun Amerikaanse collega's te willen leren, want Amazon lanceerde eerder al Amazon Prime; een streamingdienst die alleen nog in Noord-Amerika verkrijgbaar is. TBO wil straks tien procent van zijn content gratis gaan aanbieden en de mogelijkheid geven om per show of per maand te betalen.

De verwachting is dat Tmall Box Office straks ook buiten Azië beschikbaar wordt, maar wanneer de Benelux aan de beurt is, is nog onbekend.