Ondanks de dominantie van Samsung en Apple, worden Chinese smartphones steeds populairder op de globale smartphonemarkt. De telefoons verkopen vooral goed in opkomende markten.

Volgens gegevens van TrendForce werden in het afgelopen kwartaal (Q2) wereldwijd 221 miljoen smartphones verscheept. Dat is een groei van 6,6 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013, en 31,4 procent meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar.

Vooral het succes van de Chinese smartphonefabrikanten Huawei, ZTE, Lenovo en Coolpad is opvallend.  Zij hebben tijdens het afgelopen kwartaal 44 procent meer smartphone verscheept dan tijdens hetzelfde kwartaal in 2012 en versterken daarmee hun positie in de globale top tien.

 

Kijken we enkel naar de Chinese fabrikanten, dan zien we dat Huawei de leiding neemt met een totaal van 14 miljoen verscheepte smartphones in het voorbije kwartaal. 30 procent van die toestellen werd in opkomende markten als India, Zuidoost-Azië en Oost-Europa verkocht, maar ook in onze contreien is het merk bezig aan een opmars.

Ook Lenovo en Coolpad zijn er in geslaagd om meer dan 10 miljoen toestellen te verschepen. Ze doen het daarmee gevoelig beter dan merken als Nokia, HTC en LG. Het potentieel van deze Chinese merken mag volgens TrendForce dan ook niet onderschat worden.

Middensegment populair

Het succes van de Chinese merken valt samen met een verschuiving naar het middensegment van de smartphonemarkt. Vooral toestellen tussen de 150 en 450 euro doen het tegenwoordig erg goed, terwijl de markt voor toptoestellen langzaam krimpt.

Ook Samsung heeft haar blijvende dominantie vooral te danken aan dit middensegment. De Koreaanse fabrikant klokte het tweede kwartaal van dit jaar af op 71 miljoen verscheepte toestellen. De Galaxy S4 was “maar” goed voor 23 miljoen verscheepte exemplaren.

Apple - dat eigenlijk alleen actief is in het premiumsegment van de markt - wist in het afgelopen kwartaal 31 miljoen iPhones te verkopen, maar zag de gemiddelde verkoopprijs wel dalen van 613 naar 581 dollar. Dat wijst erop dat consumenten vooral interesse hebben voor de goedkopere iPhone 4 en 4S, in plaats van de dure iPhone 5.