Beeld

Contentconsumptie: Internet wint van televisie

Analisten verwachten dat consumenten in de toekomst steeds vaker hun tv-abonnement zullen opzeggen en exclusief gebruik zullen maken van het internetabonnement. Niet zozeer omdat de consument geen tv meer wil kijken, maar vooral omdat het internet steeds meer en betere mogelijkheden biedt voor het bekijken en inkopen van content.

,

Het gegeven dat tv-abonnementen minder afgesloten worden is op zich niet zo vreemd. Het huidige tv-abonnement past eigenlijk niet meer bij deze tijd en biedt de consument te weinig vrijheid. Er moet vrijwel altijd een standaardpakket aan tv-zenders af worden genomen, zelfs wanneer de helft van de zenders eigenlijk nooit wordt bekeken. Betalen voor content is vaak geen probleem, maar dan willen we wel zelf de keuze hebben wat er bekeken kan worden.

En doordat er de laatste jaren steeds meer diensten zijn gekomen die consumenten direct content voorschotelen via het internet, hebben we eindelijk wel die keuze. Andere voordelen zijn bovendien dat vrijwel alle content op ieder moment bekeken kan worden, dat diensten als Netflix content aanbieden die nooit of pas na vele jaren op tv zou worden uitgezonden en dat er veel gratis content beschikbaar is via diensten als Uitzending Gemist of YouTube. Tot slot kunnen veel internetdiensten zonder enige moeite op vrijwel elk apparaat dat is verbonden met het internet worden bekeken.

,

Bestaande en nieuwe mediabedrijven beseffen zich inmiddels ook dat er zich een revolutie zal voltrekken en daardoor is er een nieuwe strijd losgebarsten om de tv-kijker te overwinnen. Een van de meest succesvolle en nieuwe spelers is Netflix, dat onbeperkt streamen van films en series aanbiedt voor een klein bedrag per maand. Het Amerikaanse bedrijf heeft wereldwijd inmiddels bijna 60 miljoen abonnees en in Amerika werd eind vorig jaar tijdens een piekmoment gemeten dat ongeveer 35% van alle downloadbandbreedte in het land werd verbruikt door Netflix-gebruikers.

De betaalzender HBO, die wereldwijd meer dan 100 miljoen abonnees heeft, voelt de hete adem van Netflix inmiddels in de rug en het heeft daarom eind vorig jaar besloten om in Amerika te starten met de verkoop van een apart abonnement op HBO Go, de ‘on demand’-dienst van de zender. Eerder was het alleen mogelijk om gebruik te maken van HBO Go indien er ook een abonnement werd afgesloten op de tv-zenders van HBO, maar doordat Amerikanen steeds vaker hun tv-abonnement opzeggen besloot het succesvolle televisienetwerk deze verandering door te voeren.

,

Bij providers die tv-pakketten aanbieden is het niet anders, ook zij zien steeds meer kijkers verhuizen naar online diensten en zij proberen daarom veelal de kijker aan zich te binden door betere pakketten aan te bieden. Zo heeft Vodafone in Nederland onlangs het nieuwe Vodafone Thuis-pakket geïntroduceerd dat de consument elke maand helemaal naar eigen wens kan inrichten. Naast een flexibel tv-pakket legt de dienst met name focus op glasvezel internet waarmee zowel meerdere interactieve TV boxen als online entertainmentdiensten zoals Netflix volledig worden ondersteund. Het pakket kan elke maand worden in- of uitgeschakeld en wie besluit om digitale tv af te nemen kan alle programma’s gratis tot 7 dagen terugkijken.

Helaas hebben nog niet alle providers het door en vooral kabelaars in Nederland lijken nog niet met de tijd mee te gaan. Het zijn veelal monopolisten in hun gemeente en door het gebrek aan keuze lijken ze nog zo lang mogelijk vast te willen houden aan het oude model. Een internetabonnement afsluiten is alleen mogelijk wanneer er ook een tv-abonnement wordt afgesloten. De providers verdedigen de praktijk door te stellen dat het signaal voor analoge tv altijd wordt doorgezonden.

In België laat de kabelprovider Telenet echter zien dat het blokkeren van het analoge tv-signaal wel mogelijk is en daar kan een internetabonnement wel los worden afgesloten. Toch is de situatie voor mensen die snel internet willen niet veel beter. De prijs daarvan is namelijk kunstmatig hoog en het is slechts enkele euro’s goedkoper dan een alles-in-1-pakket met datzelfde internetabonnement. Uiteindelijk zullen kabelproviders dan ook het roer om moeten gooien wanneer er voldoende concurrentie is, anders zal de consument waarschijnlijk massaal overstappen op andere diensten.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.