11. Spelen met merknamen

Het is een trend dat al langer speelt: merknamen die compleet nieuwe richtingen uitgaan of bij nieuwe partijen terechtkomen. De tv-afdeling van Philips is daar een mooi voorbeeld van: eigenlijk zijn Philips-tv’s afkomstig van TP Vision, een Chinese onderneming. Maar wel met de kennis en personeel van de voormalige Philips-afdeling.

Net na CES werd wel bekengemaakt dat TP Vision een andere koers zal varen. Het lijkt alsof er einde komt aan die high-end Philips-televisies met Ambilight langs alle zijden en dat de Nederlandse merknaam vooral zal prijken op middenklassers en budget-tv’s. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.

Over Philips gesproken, hun voormalige audio-afdeling heeft een succesvolle transitie gemaakt naar de groep van Gibson (zij van de gitaren) en heet nu achter de schermen Gibson Innovations. Op CES kon je in een reusachtige tent ontdekken hoe immens groot de Gibson-holding wel is, met tientallen grote en kleine, oude en gloednieuwe merken in de portfolio.

De naam ‘Philips’ blijft bestaan in de audiowereld, want zeer succesvol in bepaalde productcategorieën, zoals hoofdtelefoons. Gibson Innovations zet dit jaar ook heel sterk in op de naam ‘Onkyo’. Niet de AV-receivers of hifi-spullen, wel nieuwe lijnen hoofdtelefoons en Bluetooth-speakers.

Gegeven dat bijvoorbeeld die hoofdtelefoons mee ontworpen worden door de ingenieurs van Gibson Innovations in Leuven die ook verantwoordelijk zijn voor verschillende uitstekende Fidelio-koptelefoons, zijn we zeer benieuwd naar die Onkyo’s. Oh ja, van die mythische high-end Gibson-hoofdtelefoon was er dit jaar in Vegas wederom geen spoor te bespeuren.

De Harman-groep is een echte zwaargewicht in de audio-industrie. Toch had het op CES geen stand, wel een eigen exporuimte in een hotel weg van de beurs. Je kon daar nieuwe producten van Harman-Kardon, JBL en AKG bewonderen. En toch kwam je de naam van Harman echt overal tegen.

Bij LG bijvoorbeeld, op hun nieuwe lijn televisies. Idem bij TCL, op hun nieuwe QUHD-toestellen. Bij Huawei, die Harman-technologie verwerkt in een nieuwe tablet. Op dezelfde manier zie je de Harman-Kardon-kennis bij verschillende automerken opduiken. Duidelijk is dat de Harman-groep een heel aparte koers wil varen.

gerelateerde items