MWC is (net zoals High-end München dat voor betere audio is) een beurs die altijd vrij strak op één ding gericht is: mobiele toepassingen. Alle mobiele operatoren zijn er en er wordt veel gesproken over netwerkapparatuur waar de doorsnee burger niets mee te maken heeft. Maar als het over toestellen ging, dan sprak iedereen over smartphones. Ook dit jaar blijven telefoons hoog op de agenda staan, maar tegelijkertijd leek er bij momenten meer aandacht te gaan naar wearables – en dan meer bepaald naar slimme horloges.

Echt storm loopt de consument nog niet voor die producten, maar veel merken verwachten dat de introductie van de Apple Watch gaat leiden tot een plotse piek in de verkoop van smartwatches. Het recept bestaat vaak uit de combinatie van Android Wear (dat ook bij Samsung intensief gebruikt wordt) met een scherm (meestal OLED) waarop je meerdere wijzerplaten kan tonen en natuurlijk zaken als een navigatiehulp, berichten en andere apps.

De dreiging van Apple is wellicht de reden waarom onder meer Huawei op MWC een slim uurwerk voorstelt. Het is een behoorlijk stijlvol Android Wear-apparaat in verschillende metaalkleuren, met klassieke elementen als een kroon, en dat je met verschillende bandjes kan combineren. Zowel met dikke als dunne banden, trouwens, want de Huawei Watch is voldoende slank om ook een meer vrouwelijk publiek aan te spreken. Dat kan je ook zeggen over LG’s nieuwe G Watch Urbane, een heel wat slanker uurwerk dan de LG G Watch R. Het is de eerste keer dat LG een smartwatch volledig in metaal maakt. Er is een gouden uitvoering, maar in onze streek zou enkel de zilverkleurige editie beschikbaar zijn.

Het zijn overigens niet allemaal klassieke uurwerken, die smartwatches. Op MWC werden er veel meer sportieve armbanden voorgesteld. Vaak ook uitgerust met een schermpje met tijdsaanduiding, maar vooral ook propvol sensors om het aantal stappen, hartslag, slaapritme en meer te meten. Je ziet steeds betaalbaardere armbanden verschijnen, onder meer bij Acer en Alcatel.