Streaming muziekdienst Deezer gaat achter Spotify aan, met een gratis versie en updates voor zijn website en mobiele apps.

Deezer vierde zijn eerste verjaardag in Londen met een ambitieus toekomstplan, waarbij het 76 nieuwe landen aan zijn portfolio toevoegt. Daar hoort de Verenigde Staten echter nog altijd niet bij.

De uitbreiding komt kort nadat Deezer 130 miljoen dollar aan investeringsgeld heeft opgehaald bij Access Industries, de eigenaar van Warner Music Group. De onderneming, die in België een overeenkomst heeft met Belgacom, zegt bovendien dat het winstgevend is. Het bedrijf heeft momenteel 2 miljoen betalende klanten, terwijl Spotify er het dubbele heeft.

Deezer liet gebruikers weliswaar gratis luisteren, maar niet meer dan dertig seconden per nummer. Nu lanceert het een gratis versie zoals die van Spotify, die volgens het Franse bedrijf bedoeld is om betalende abonnees te rekruteren en per land zal worden aangepast om zoveel mogelijk overstappers binnen te halen, zegt Venture Beat.

Naast de gratis versie heeft Deezer grote updates voor zijn website en mobiele apps in petto. Gebruikers kunnen de muzieksmaken van hun vrienden volgen, afspeellijsten toevoegen en die weer delen met anderen.

Wie de gratis versie op de vernieuwde website wil uitproberen, is verplicht om zichzelf te registreren via Facebook. Dat is opvallend, omdat Spotify nu juist deze verplichting had versoepeld.