Deezer ontpopt zich steeds meer tot de grote concurrent van Spotify. De dienst hoopt nu het voortouw te kunnen nemen met een reeks nieuwe features die mensen moeten helpen bij het vinden van goede muziek.  Deezer overschrijdt nu ook de kaap van vijf miljoen betalende abonnees, wat een stevige groei is op een korte tijd. Een jaar geleden zat de dienst nog maar aan twee miljoen.

Vergeleken met andere muziekdiensten heeft de streamingdienst van Franse origine altijd een meer lokale insteek getoond. Er waren al samenwerkingen met binnenlandse festivals (zoals Rock Werchter en Lowlands) en media. Dat wordt nu uitgebreid met een groter netwerk van muziekspecialisten overal ter wereld. 

Het oorspronkelijke team van dertig mensen wordt aangevuld met heel wat genre-experts. Deezer heeft immers driehonderd genres en subgenres geïdentificeerd. Niet elk van die subgenres krijgt een eigen specialist, maar de dienst wil wel voor meer aangepaste playlists aanbieden. 

Wat die redacteuren allemaal produceren, zal te ontdekken zijn onder de knop 'Explore' in de webinterface van Deezer. Daar kan je nu al afspeellijsten filteren op genre en localiteit. Binnenkort komen daar labels en tijdsvakken bij.

Nog persoonlijker wordt de Hear This-functie. Die zal individuele Deezer-abonnees in de richting van nieuwe muziek wijzen, wat volgens Deezer CEO Axel Dauchez, uitermate belangrijk is voor zowel luisteraar als muzikanten. 

En of functies zoals Hear This en Explore belangrijk zijn om aan klantenbinding te doen, dat wil Dauchez wel toegeven. Aangezien je bij streamingdiensten de muziek toch niet bezit, is er weinig reden om niet af en toe over te stappen naar een andere aanbieder.  "Om meer te zijn dan een eenvoudige jukebox moet je een goede discovery-functie hebben. Ten eerste leren mensen er meer muziek door kennen, maar het verhoogt ook de waarde van hun abonnement. Je krijgt via een goede discovery-dienst meer muziek dan wat je daarvoor kende. En je abonnement is een deel van je identiteit. Op die manier is het inderdaad een tool om 'churn' tegen te gaan. Maar het is ook belangrijk om de muziekindustrie gaande te houden. Wie steeds naar dezelfde muziek luistert, sponsort geen nieuwe artiesten", zegt de Deezer-CEO.

In tegenstelling tot bij andere diensten werkt Hear This niet enkel op basis van een algoritme. "De dagelijkse aanbevelingen zijn gebaseerd op de muziek waarnaar de gebruiker luistert, de laatste releases van favoriete bands, playlists van vrienden van de gebruiker en aanbevelingen door muziekredacteuren van Deezer zelf", legt de streamingdienst uit.