Een Amerikaanse man klaagt Microsoft aan over het hoge aantal Xbox 360-consoles dat met pannes af te rekenen heeft. De aanklager beweert dat het probleem veel groter is dan Microsoft publiekelijk toegeeft, omdat het bedrijf niet wil dat gamers naar de Playstation 3 of Wii overstappen.

Dat er lange tijd problemen zijn geweest met de Xbox 360 is geen geheim. In de eerste jaren werden relatief veel eigenaars van de Microsoft-console geconfronteerd met de zogenaamde red rings of death – de ringvormige lampen vooraan op de Xbox 360 die bij normaal gebruik groen oplichten, maar bij een panne rood worden. Bij gebrek aan een reactie van Microsoft werden op fora kunstgrepen aangeraden, zoals de console in een handdoek wikkelen en laten oververhitten.

Maar uiteindelijk gaf Microsoft toe dat er een probleem was en introduceerde het een verlengde garantieperiode. Dat was vooral relevant voor de VS, waar garantieperiodes zeer kort zijn. Om het reparatieprogramma te financieren, voorzag Microsoft tot 1,15 miljard dollar.

Winst wordt boete
De aanklager wil dat Microsoft in zijn thuisstaat Californië alle Xbox 360-gamers geld teruggeeft en een boete moet betalen die neerkomt op de winst op de Xbox 360-verkoop.

In zijn klacht verwijst de Californische man naar de uitgebreide berichtgeving over Xbox 360-pannes. Recent was er bijvoorbeeld nog het bericht dat een gametester ontslagen werd omdat hij beweerde dat Microsoft de defecten bagatelliseerde. Vernietigend is ook een Amerikaanse steekproef waaruit blijkt dat een derde van de consoles kapotgaat.

Een onderzoek door ZDNet in 2007 wees uit dat in Nederland bij meerdere winkels ook aanzienlijke aantallen red rings of death zijn gesignaleerd. Hun Belgische tegenhangers verkozen toen geen cijfers bekend te maken.