De komende maanden zet Denon sterk in op het huwelijk tussen surroundreceivers en HEOS-multiroom. En dit zowel met klassieke AV-receivers van Denon als een lifestyle-gerichte receiver met een pure HEOS-label. Ook zustermerk Marantz komt met AV-receivers die HEOS-functionaliteit bevatten, al zal de functie daar mogelijk een andere naam krijgen.

Met het HEOS-platform strijdt Denon tegen de marktdominantie van Sonos, met opvallend succes in de Benelux. Dat met apparaten die sterk gelijken om het aanbod van de marktleider, zoals draadloze speakers, een multiroom-versterker, een streamer en een soundbar met bijhorende draadloze subwoofer. De op de custom install-markt gerichte HEOS Drive is dan weer behoorlijk origineel. Denon wil zich echter nog meer onderscheiden van Sonos door de HEOS-functionaliteit in te bouwen in klassiekere producten, zoals AV-receivers met een prominente HEOS-label op de voorkant.

Dezelfde strategie zie je ook bij Yamaha (die hun MusicCast-multiroom inbouwt in tientallen hifi-producten) en NAD (die steeds meer hifi- en CI-toestellen uitbrengt die compatibel zijn met Bluesound).

Toch is de strategie van moederbedrijf D&M (D voor Denon, M voor Marantz) een tikkel eigenzinnig. Dit najaar zal de HEOS-functionaliteit ingebakken zijn op twee hogere midrange-receivers: de AVR-X4300H (9.2, 1.599 euro) en AVR-X6300H (11.2, 2.499 euro). Mogelijk volgt er later nog een X7300-topmodel, maar dat zal niet voor meteen zijn. 

Een belangrijke verandering bij de overstap van de X6200 van 2015 naar de X6300 van dit jaar, is dat de volledige 11 kanalen versterkt zijn. Bij de 6200 was er een aparte versterker nodig voor de laatste twee kanalen, dus bijvoorbeeld voor de achterste hoogtespeakers.