Uit een onderzoek van het Britse YouGov blijkt dat maar liefst een vierde van alle Smart TV’s niet verbonden zijn met het internet. Het gaat zelfs zo ver dat de helft van alle Smart TV-kopers niet eens weet wat een Smart TV juist is of wat het kan.


Maar waarom koopt die 50 procent dan dergelijke dure toestellen? Op de eerste plaats koopt men een televisie, logischerwijs, omwille van de beeldkwaliteit, gevolgd door de grootte van het scherm en vervolgens de kwaliteit van het geluid.

Dan Brilot, media consulting director van YouGov, zegt in het YouGov-rapport dat heel wat 'early adopters' van Smart TV’s het toestel gewoon kopen omdat het het laatste nieuwe gadget is. "Dit zijn het soort mensen die geen problemen hebben met een grote aankoop zonder dat ze zich helemaal realiseren wat ze juist kopen.”

Opvallend is dat meer dan een derde van de Smart TV’s in het onderzoek een Sony-toestel blijkt te zijn, op de tweede plaats gevolgd door grootverdiener Samsung en Panasonic. Ondanks de tegenslagen van Sony en Panasonic blijken beide merken dus nog steeds populair. 

Brilot concludeert dat Sony door vele early adopters aanzien wordt als een kwaliteitsvol of premium merk, maar dat Samsung het hardst werkt om de Smart TV’s tot bij de grote massa te krijgen.