Vanaf 30 november zullen alle nieuwe televisietoestellen in de winkel een energielabel dragen. Dat meldt technologiefederatie Agoria.



Een vergelijkbaar label is al even ingeburgerd bij huishoudelijke toestellen zoals koelkasten of wasmachines. “Maar voortaan kan de consument zich dus ook bij de keuze van een nieuwe TV op het criterium van energie-efficiëntie baseren,” zegt Christian Vanhuffel, directeur van de elektronicasector bij Agoria.

De televisiefabrikanten hebben de voorbije jaren zwaar ingezet op energiezuinige toestellen. En met succes: het gemiddeld verbuik van een 32-inch tv-toestel (82 cm) werd in een tijdspanne van amper zes jaar met tweederde gereduceerd. Niet onbelangrijk, aangezien bij een gemiddeld gezin ongeveer acht procent van het stroomverbruik naar TV’s gaat.

Energie Efficiëntie Index als basis
Vanaf 30 november 2011 is het energielabel in alle lidstaten van de Europese Unie voor alle toestellen verplicht. Tv-toestellen die voor die datum al in de winkels aanwezig waren ontsnappen aan deze verplichting. Op dit ogenblik draagt een minderheid (30%) van de televisies in de winkel een energielabel. Dat betekent natuurlijk niet dat televisies zonder energielabel niet energie-efficiënt kunnen zijn.

Vanaf 30 maart 2012 zijn de fabrikanten en de distributiesector ook verplicht om in advertenties en promotiemateriaal de energieklasse te vermelden.

De energieklasse van een toestel wordt bepaald door het verbruik van een toestel te vergelijken met een Energie Efficiëntie Index, waarbij rekening wordt gehouden met de grootte van het scherm en de uitrusting van de televisie (één of meerdere tuners, ingebouwde harde schijf, enzovoort).
 


Op dit ogenblik bevinden de meest energie-efficiënte toestellen zich in categorie A. Vermits de fabrikanten constant grote inspanningen leveren om het energieverbruik van hun toestellen efficiënter te maken, zullen in de toekomst ook energielabels met de klassen A+, A++ en A+++ worden gebruikt. De categorieën G, F en E zullen op termijn verdwijnen.

Verdere dalingen in het vooruitzicht
Agoria heeft de invoering van het energielabel mee begeleid op Europees niveau en verwacht dat het energieverbruik van de tv-toestellen ook in de komende jaren verder zal blijven dalen.

“De televisiefabrikanten investeren veel in innovatie. De individuele consument profiteert hiervan door een verminderd elektriciteitsverbruik en globaal heeft het ook positieve gevolgen voor de totale CO2-uitstoot”, besluit Christian Vanhuffel.