Vanaf 2009 zullen mobiele diensten opduiken die via satelliet het hele Europese grondgebied bedienen. De Europese Unie publiceert een oproep aan bedrijven om in de komende weken een voorstel in te dienen. Het kan onder meer gaan om mobiele televisie of interactieve diensten.

In februari 2007 besliste de Europese Commissie om een aantal radiofrequenties rond 2 GHz te reserveren voor mobiele satellietdiensten. Dat zijn diensten die gericht zijn op mobiele apparaten zoals draagbare computers of de boordcomputers van vrachtwagens. Deze diensten kunnen mogelijk concurreren met die van de gsm-operatoren, maar kunnen het hele Europese territorium beslaan. Volgens de Commissie is het voor leveranciers van satellietdiensten van groot belang dat ze via één procedure toegang krijgen tot bandbreedte over heel Europa. Op die manier zouden ook bepaalde dun bevolkte gebieden toegang krijgen tot mobiele diensten.

Verdeling bandbreedte
Nu start een procedure om de beschikbare bandbreedte te verdelen. Bedrijven moeten daar geen geld voor betalen, maar wel met een sterk voorstel komen. Volgens een woordvoerder van Europees Commissaris voor informatiemaatschappij Viviane Reding, wordt geen licentievergoeding gevraagd van de kandidaten omdat het lanceren van satellietdiensten al bijzonder duur is.

De precieze aard van de aangeboden diensten is vrij. Verwacht wordt dat er onder meer mobiele televisie wordt voorgesteld en mobiele interactieve diensten. Sommige diensten zullen gericht zijn op het grote publiek, maar er kunnen ook diensten zijn voor bedrijven of, bijvoorbeeld, een communicatiekanaal voor nooddiensten.

Mobiele tv
Solaris Mobile, een joint venture tussen satellietbedrijven SES Astra en Eutelsat, zal naar verwacht een mobiele tv-dienst voor onder meer telefoons en draagbare mediaspelers voorstellen.

Bedrijven krijgen nu tot 7 oktober om een voorstel in te dienen. In een eerste fase zullen die voorstellen worden geëvalueerd volgens een aantal basiscriteria. Zo moeten de kandidaten in staat zijn om hun nieuwe dienst ten laatste in 2011 te lanceren en moeten ze daarbij 60 procent van het Europese territorium bestrijken. Na zeven jaar moeten ze 100% bereik hebben.

Selectie
Komen er meer kandidaten door de eerste fase dan er bandbreedte beschikbaar is, dan volgt een tweede selectiefase. Daarbij zal onder meer rekening worden met gehouden met de waarde die de nieuwe diensten voor de consument opleveren. Een ander criterium is hoe efficiënt de kandidaten met het beschikbare spectrum kunnen omgaan.