Redactie

Film: Underworld: Awakening

Vampieren en weerwolven: het blijft een thema dat jong en oud aanspreekt, zelfs in die mate dat de ‘creatures of the night’ de laatste jaren steeds frequenter in het mainstreamcircuit opduiken.

De makers van de Underworld-films mogen daar beslist een pluim voor op hun hoed steken, want de eerste drie delen trokken een stevige fanbasis aan met hun combinatie van grimmige, sfeervolle beelden, fraaie special effects en spetterende actiescènes. En sexy vamps, natuurlijk – of wat had je gedacht?

Zelfs de verhaallijn stelde meer voor dan een flauw excuus voor een potje stevige actie. Kortom, genietbaar popcornentertainment zonder meer.

,

Genocide
Underworld: Awakening pikt de draad weer op waar deel twee ophield – het derde deel (Return of the Lycans) was eerder een flashback die het verhaal achter de eerste twee films verder uitdiepte – maar spoelt de tijd meteen een klein stukje vooruit.

De vampieren- en weerwolvenclans die elkaar tot nu toe bekampten hebben het dit keer niet onder de markt. In plaats van elkaar vakkundig een kopje kleiner te maken, zijn ze nu op de vlucht voor de mensheid. Die heeft het bestaan van beide rassen ontdekt en heeft zich meteen maar voorgenomen om ze van de landkaart te vegen.

Iets wat ze aardig lukt, zoals moordvamp Selene (net als in de eerste twee Underworld-films vertolkt door de verrukkelijke Kate Beckinsale) en haar love-interest Michael (een weerwolf-vampierhybride) al snel merken wanneer ze bij hun vluchtpoging onderschept worden door een ‘zuiveringsteam’.

Twaalf jaar later wordt Selene wakker in een cryokamer – een futuristische ijskast, zeg maar – waarin ze al die tijd gevangen werd gehouden. De wereld blijkt er niet beter op geworden te zijn. Wel ingewikkelder, want hoewel het er voor de buitenwereld op lijkt dat zowel de vampieren als weerwolven niet langer een bedreiging vormen voor de mensheid, hebben de weerwolven achter de schermen alweer een greep naar de macht gedaan.

En dat heeft ook al snel een invloed op wat voor de schermen gebeurt. Vooral wanneer Selene op zoek gaat naar Michael, maar daarbij op een ontdekking van een heel ander kaliber stoot: Eve, een jong meisje dat de toekomst van het sterk uitgedunde vampierenras in handen heeft en nu opgejaagd wordt door mens én weerwolf…

,

Meer actie, minder verhaal
In zekere zin is deze Underworld: Awakening best een verrassende film, aangezien hij breekt met een paar Underworld-tradities. De verhaallijn is duidelijk minder belangrijk dan in de eerste drie delen, de actie staat nog sterker op het voorplan.

Het tempo ligt in Underworld: Awakening dan ook aanzienlijk hoger, het bloed vloeit kwistiger en de gevechten en schietpartijen zien er minstens even fraai uit als in de eerste Underworld- films.

De fans van Kate Beckinsale kunnen we trouwens meteen geruststellen: de Britse dartelt als vanouds in haar ultrastrakke ‘Death Dealer’-pakje over het scherm en straalt daarbij een even grote cool uit als in de eerste twee episodes.

Misschien niet de best uitgewerkte Underworld-titel uit de reeks, maar wel een leuk vrijdagavondfilmpje om je surroundset van jetje te laten geven.

,


Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.