TP Vision heeft stevige ambities. Ze willen nummer 1 worden in Europa. Hoe ze dat willen bereiken is voorlopig onduidelijk. En bij de huidige line-up is het duidelijk dat dit een overgangsjaar is. Maar er zitten wel een paar erg leuke verrassingen tussen.

TP Vision, de fabrikant van Philips-tv’s besliste begin dit jaar om 178 van de 238 bediendenjobs in hun vestiging in Zwijnaarde te schrappen. Geen goed nieuws voor de toekomst zo leek het, geruchten gingen de ronde dat TP Vision enkel nog op midrange- en instapmodellen wou focussen.

David Kou, General Manager TP Vision, liet echter een heel ander geluid horen. “We will be the number one in Europe.” Een niet mis te verstane boodschap, dat is duidelijk. Maar op de vraag om daar een tijdslijn of strategie op te kleven, bleef het stil. TP Vision wil focussen op Ambilight, Europees premium vakmanschap, beeldkwaliteit, geluidskwaliteit en smart tv. Een focus die overigens ongewijzigd is ten opzichte van vorig jaar. Of er nog topmodellen gingen komen, daarover was men zeer ontwijkend. Geen goed teken, al vermoeden we dat ze er toch zullen komen, want zonder die toppers is het waarschijnlijk niet eenvoudig om je naar de nummer 1-plaats te werken.

TP Vision is wel al het belangrijkste buitenlandse merk in China, en in Zuidoost-Azië zijn ze de nummer één, aldus Kou. Met die ervaring op zak willen ze nu ook het tij keren in Europa.

Over de ontslagen wou hij enkel kwijt dat deze kaderen in een verbetering van de operationele efficiëntie en een globale reorganisatie.