Op de Global Press Conference van de IFA-organisatie word je altijd bedolven onder cijfermateriaal over de consumentenelektronica. Marktonderzoeker Gfk is deze keer matig positief over het komende jaar.

De verkoop van consumentenelectronica heeft last van de crisisstemming, maar toch zijn er redenen om optimistisch te zijn. Langzaam maar zeker wordt er wel weer geïnvesteerd in AV, al gaat het dan wel om bepaalde producten.

Dat is de conclusie van Juergen Boyny, Global Director Consumer Electronics van GfK, tijdens een presentatie op de Global Press Conference van IFA. De beursorganisatie houdt elk jaar in april dit event om een vooruitblik te doen naar de IFA-beurs in september en voorspellingen te maken over marktcijfers.

Gfk denkt dat dit jaar er wellicht een heel lichte groei van één procent wordt gerealiseerd qua verkoop van consumentenelektronica. Dat is toch al beter dan in 2013, toen er nulgroei was. Boyny hoopt dan weer in 2015 een forse groei van 5 procent te zien. 

Maar dit is een cijfer voor heel de wereld en voor alle producten die Gfk onder de paraplu 'de digitale wereld' gooit. Dat zijn televisies, audio-apparaten, maar ook computers, tablets en smartphones. Het zal niemand verbazen dat de groei vooral bij die twee laatste zit. Pure audioproducten doen het veel minder goed. "Audio is een uitdaging", klinkt het.

Er is wel een immense groei bij soundbars en Bluetooth-speakers. Van soundbars werden er vorig jaar in Europa dubbel zoveel verkocht als in 2012, terwijl ook 2012 een recordjaar was. Boyny ziet geen einde aan die groei. Volgens de analist is het ook een teken dat de consument opnieuw oor heeft voor kwaliteit.

'Connected Audio' - denk aan streamingsystemen zoals Sonos - doen het ook zeer goed, net zoals dockingoplossingen. De keerzijde is dat home theatre-sets met en zonder Blu-rayspelers in vrije val zitten. De consument wil echt geen grote collectie speakers met bijhorende kabels in zijn woonkamer, dat is duidelijk.

Komt daarbij dat Europa geen groeimarkt meer is én op wereldvlak klein wordt. Zo worden bijvoorbeeld 45 procent van alle tv's in slechts vier landen verkocht - en daar zit geen Europese bij. 

Al maakt Boyny kanttekeningen. Om te beginnen zijn mobiele telefoons en tablets ook voor veel consumenten muziek- en videospelers. Of afstandsbedieningen voor tv's en AV-materiaal, en zelfs bron. De Gfk-analist maakt zich sterk dat de sterke verkoop van mobiele toestellen dus ook goed is voor de audio- en videosector.

Daarnaast zijn er ook AV-producten die wel in de lift zitten. De tv blijft bijvoorbeeld het centrum van de AV-beleving in de woning. De verkoop van tv's blijft stijgen, maar het probleem voor fabrikanten is dat de gemiddelde verkoopsprijs daalt. Hierdoor maken sommige fabrikanten weinig winst en komen ze in problemen.