Gibson is sinds kort niet enkel de bouwer van de machtigste gitaren ter wereld. Door een ingewikkelde deal wordt het bedrijf een grote aandeelhouder bij AV-specialist Onkyo en eigenaar van de Amerikaanse afdeling. Op eerste zicht lijkt de investering niet echt een gevolg te hebben voor de Onkyo-producten.


De kennis van het merk dat bekend is van AV-receivers, netwerkspelers en Blu-ray-spelers wil Gibson inzetten om een pro-audioafdeling op te bouwen. Er komt ook een nieuwe samenwerking om high-end audioproducten bij consumenten aan de man te brengen.

Het doelwit worden, aldus het persbericht van de twee, mensen die waarschijnkel enkel minderwaardig gecomprimeerde muziek via in-earhoofdtelefoons hebben beluisterd. 

De deal lijkt zich ergens tussen een overname en een fusie te situeren. Gibson wordt bijvoorbeeld eigenaar van Onkyo Amerika, maar niet van het overkoepelend Onkyo-merk. Gibson gaat daarnaast marketing knowhow leveren aan Onkyo, terwijl het audiomerk van zijn kant geld stopt in de gitaarbouwer. Een topman van elk bedrijf zal ten slotte een zitje krijgen in de directieraad van het ander.