Ter aanvulling van zijn Google Music-dienst sleutelt Google aan audioproducten die het onder zijn eigen naam op de markt gaat brengen. Het zou gaan om streamingspelers, vergelijkbaar met wat Sonos en andere aanbieden. Dat weet The Wall Street Journal.

Door eigen audiohardware uit te brengen zou Google sterker uit de hoek willen komen in zijn concurrentiestrijd met Apple. Het succesrecept van dat bedrijf berust immers op een sterke integratie van software en diensten (voornamelijk iOS en de iTunes Store) en hardware. Op streaming audiovlak pusht Apple vooral zijn Airport Express en de Apple TV. Beide werken netjes samen met de iPhone en iPad, via afstandsbedieningsapps en Airplay.

Android

De audioproducten van Google zouden draaien op Android, de software die vele smartphones en tablets aandrijft. Maar die mobiele toestellen worden door derden zoals Samsung en HTC geproduceerd en verkocht. Er zijn ook steeds meer AV-toestellen, zoals televisies van Sony en LG, die er op vertrouwen. Naar het verluidt wordt er door Google al verschillende jaren aan muziekstreamers gewerkt, weet WSJ.

De Amerikaanse zakenkrant sprokkelde een veelzeggende reactie van Sonos-oprichter Tom Cullen. Hij zegt verbaasd te zijn dat Google zijn eigen muziekhardware om te streamen zou verkopen, omdat die markt relatief weinig waard is vergeleken met wat Google binnenrijft met advertenties. “Het is peanuts voor hen”, aldus Cullen.

Audioproducten zouden echter kunnen dienen om de Google Music-dienst te ondersteunen. Die is officieel niet beschikbaar in Europa, maar biedt aan Amerikaanse gebruikers de mogelijk om hun eigen muziek overal te streamen en muziek aan te schaffen – net zoals Apples iTunes Store.