Gracenote, een van de grootste databases met informatie over muzieknummers, heeft met de aankoop van MusicPhone zijn vaste stek verstevigd als nummerherkenner op mobiele telefoons met mp3-functie.

MusicPhone, dat verschillende grote telecomoperatoren in Europa en de Verenigde Staten als klant heeft, herkent nummers of gedeelten van nummers via een draadloze verbinding en voegt informatie over artiest en album toe aan de herkenning van een mobiele telefoon. Daarnaast biedt het klanten de mogelijkheid om reclame te versturen via SMS en andere vormen van mobiele communicatie.

Gracenote, wiens muziekherkenningsbibliotheek zich over tachtig miljoen muzieknummers uitstrekt, wil de nieuwe technologie gaan aanbieden aan alle grote mobiele telefoonbouwers. Zijn MusicID-technologie is al in miljoenen mp3-spelers, autoradio's en thuissystemen te vinden en nu wil het Amerikaanse bedrijf verrijkte telefoons aan dat massale aanbod toevoegen. Met de aankoop van MusicPhone krijgt de informatieboer online abonnementsdiensten van onder meer Orange, AT&T en Virgin in het pakket.

De meeste moderne mobiele telefoonmodellen worden uitgerust met de functie om muziek af te spelen, en het aantal muziektelefoons neemt dan ook snel toe. In navolging van Apple heeft Nokia kort geleden zijn eigen muziekwinkel geopend, en ook Samsung gaat een dergelijke dienst aanbieden. De stap van Gracenote kan worden gezien als een poging om mee te varen op de oversteek die muziek van de pc naar de mobiele telefoon gaat maken.