Greenpeace is in zijn nopjes met het milieubeleid van grote pc- en mobieltjesfabrikanten. In de vijfde editie van zijn 'Greener Guide to Electronics' ontvangen veel producenten bonuspunten, maar krijgt vooral Apple een tik op de neus voor het doorvoeren van nieuwe maatregelen.

De ranglijst kijkt elk kwartaal welke plannen IT-producenten hebben om vervuilende stoffen uit hun producten te weren en afgedankte modellen te recyclen. Greenpeace geeft ook punten aan fabrikanten die de wet voorblijven en mogelijke schadelijke stoffen al uit hun waren verwijderen voor ze daartoe verplicht zijn.

Het Finse Nokia, dat volgens Greenpeace nauwelijks nog PVC en broomhoudende vlamvertragers in zijn telefoons verwerkt, staat al enkele edities lang bijzonder hoog op de lijst. Sony en LG Electronics raakten wat strafpunten kwijt die ze in vorige edities hadden gekregen voor hun dubbele agenda. De bedrijven zeiden zich verantwoordelijk te voelen voor hun producten, maar waren tegelijkertijd in de VS lid van een verbond dat kosten van recycling op de consument wilde verhalen. Omdat ze geen lid meer zijn van deze club mogen de twee van het strafbankje af.

De meeste producenten die slecht scoren, zijn omlaag geduikeld omdat hun concurrenten meer nieuwe plannen aankondigden en oude doorvoerden. Panasonic bengelt onderaan omdat het nog steeds nauwelijks recycleert en geen tijdschema heeft opgesteld voor de verwijdering van gifstoffen uit zijn producten.

Om die reden blijft ook Apple voortdurend slecht scoren op de Greenpeace-ranglijst. Kim Schoppink van Greenpeace: "Apple heeft aangekondigd dat het PVC en broomhoudende vlamvertragers uit zijn producten gaat verwijderen. We hebben echter nog geen enkel product gezien, waaronder de iPhone, waar die stoffen uit zijn verdwenen."

Steve Jobs had in mei kritiek op de 'Greener Guide to Electronics' en zei dat Apple alleen slecht scoorde omdat het slecht naar buiten communiceert hoe het omgaat met het milieu. Omdat Greenpeace vooral punten geeft aan bedrijven die met veel nieuwe plannen naar buiten komen, komt Apple niet goed naar voren in de rapportage. Schoppink vindt echter niet dat bedrijven die gouden bergen beloven een streepje voor krijgen. "Als je goede plannen presenteert, krijg je inderdaad extra punten," zegt Schoppink, "maar bedrijven passen wel op om dingen te zeggen die ze niet waar kunnen maken. Als we merken dat ze iets naar buiten brengen dat niet klopt, krijgen ze daar in de volgende editie strafpunten voor." De liefhebbers van een volledig overzicht kunnen de Greenpeace-website raadplegen.